پروژه سپنتا الکترونیک از ارتقای وبسایت سپنتا الکترونیک طبرستان به آدرس https://set-control.com/ شروع شد. وبسایت که تحویل ما داده شد مشکلات ساختاری زیادی داشت و علاوه بر آن قرار شد برای بحث ورود به بازار بین الملل، دو زبانه شود. وبسایت رو به راه شد و اشکالات محتوایی و فنی برطرف شد و قرار شد سپنتا الکترونیک بحث بازاریابی دیجیتال را جدی بگیرد. با توجه به ماهیت تخصصی این کسب و کار و مشتریان صنعتی این شرکت اقدامات بازاریابی انبوه برای این شرکت هدر دادن منابع و وقت بود. تصمیم گرفتیم موارد زیر را به عنوان پربازده ترین کانال های تبلیغاتی سپنتا بیاوریم.
• ارتقای سئوی سایت در کلمات کلیدی تخصصی مختص این کسب و کار( چون جز اسرار مشتری می باشد نمیتوانیم کلمات را نام ببریم. ) اما گزارش موفقیت سئوی سایت سپنتا را می توانید در قسمت نمونه کار ببینید.
• تمرکز روی نمایشگاه های تخصصی: شاید فکر کنید که حضور در نمایشگاه چه ربطی به بازاریابی دیجیتال دارد. واقعیت این است که در دنیای بازاریابی امروز، بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال کاملا به هم گره خورده اند و برای یک تصمیم درست باید دید که مشتریان شما کجا حضور دارند و شما هم همانجا بروید. خب در مورد سپنتا الکترونیک طبرستان نمایشگاه های تخصصی داخلی و خارجی مهم ترین کانال ارتباطی تبلیغاتی بود و ما هم قسمت عمده تمرکزمان را بر حضور موفق در نمایشگاه گذاشتیم.
• برنامه تبلیغاتی برای حضور در نمایشگاه:
اگر چه هر نمایشگاهی ویژگی های خودش را دارد و بنابر ماهیت آن نمایشگاه باید برنامه تبلیغاتی متناسب با آن نمایشگاه را چید. مثلا برای حضور در یک نمایشگاه غرفه سازی موضوع مهمی است که ما این کار را برون سپاری می کنیم و برای یک نمایشگاه دیگر که هدایای تبلیغاتی ارزشمند مهمتر است و ما باید برای آن برنامه ریزی کنیم. اما حضور در تمامی نمایشگاه ها ۳ مرحله مهم دارد که برای آنکه بیشترین بازدهی را داشته باشیم، باید این ۳ مرحله را درست مدیریت کنیم:
۱- مرحله آماده سازی ( پیش از حضور در نمایشگاه ) شاید سخت ترین و پر استرس ترین قسمت آماده شدن برای حضور در نمایشگاه باشد. غرفه سازی، آماده کردن هدایای تبلیغاتی و از همه مهمتر اعلام حضور در نمایشگاه مهمترین اقدامات این بخش می باشد. از طریق کانال های ارتباطی که با مشتریانتان برقرار کرده اید باید آنها را دعوت به شرکت نمایشگاه و بازدید از غرفه تان نمایید. برای سپنتا الکترونیک این مساله از طریق واتساپ مارکتینگ بود. ما لینک های ارتباطی مناسبی با مشتریان سپنتا الکترونیک از طریق واتساپ ایجاد کرده ایم و حالا هم از طریق آن لینک ارتباط دائم با مشتریان داریم.
۲- حضور در نمایشگاه
مهمترین اقدام در زمان برگزاری فعالیت ها روابط عمومی و ارتباطات است. در زمان برگزاری در تمام نمایشگاه ها تیم گام چهارم در غرفه حضور داشته، با مشتریان مصاحبه می کند. از فضای نمایشگاه ویدئو و تصویر تهیه می کند و گزارشاتی در قالب ریپورتاژ آگهی در وبسایت های پر بازدید انتشار می دهد. به این ترتیب هم به گسترش برند سپنتا و هم سئوی سایت سپنتا کمک می کند.
۳- پس از نمایشگاه
حضور در نمایشگاه تنها به دو مرحله قبل ختم نمی شود. در هر نمایشگاهی سپنتا الکترونیک لینک ها و کانال های ارتباطی مهمی بدست می آورد که با توجه به ماهیت کسب و کار سپنتا مهم ترین کانال ارتباطی آن شماره واتساپ مشتریان می باشد.
ساختن و آپدیت کردن بانک اطلاعاتی مشتریان سپنتا و آماده کردن پیام هایی جهت ایجاد ارتباط با این مشتریان بنابر ماهیت مشتریان از جمله اقدامات پس از نمایشگاه است.
به عبارتی سپنتا در هر نمایشگاه یک سری سر نخ فروش پیدا می کند. در دوران پسا نمایشگاه باید این سرنخ ها را تبدیل به مشتری کنیم و این کار با ارسال پیام هایی از نصب موفق محصولات سپنتا در نیروگاه ها و پالایشگاه های مختلف به صورت ممتد انجام می شود.
اما برای سال ۱۴۰۱ نیز برنامه هایی بر توسعه بازار تدوین شده است که البته جرم است اسرار هویدا کنیم !
اما خبرهای خوبی برای سپنتا در راه است و قرار است بازار گسترده تری از آن خود سازد.