لوگوی گام چهارم
بازاریابی دیچیتال

برندینگ از کجا شروع می شود؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه
از قرن ها پیش، شرکت ها برند به عنوان وسیله ای برای متمایز کردن محصولات خود از محصولات رقبا استفاده می کردند. برند وسیله ای است برای ایجاد تمایز، اما این تمایز از کیفیت شروع می شود.
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin

مقدمه

برندینگ
خرگوش برند دوراسل به این باتری جان، جان داده است

برندسازی فقط انتخاب یک نام تجاری، لوگو و یا شعار شیک و مجلسی یا باحال و جذاب  نیست. در واقع باید بگم برند این ها همه هست، ولی این، همه ی برند نیست. به بیان ساده تر، برند بسیار عمیق تر و ریشه دارتر تنها یک نام و نشان تجاری است. برند سازی یعنی به نمایش گذاشتن چهره کسب و کارتان در قالب دلخواه به مخاطبانتان.

بدون برندسازی محصول شما یک جسم و بی جان و مادی است. وسیله ای برای رفع نیازهای مخاطبانتان. اما با برند سازی  شما  روح انسانی در این محصول بیجان می دمید. بزارید مثالی بزنیم.  یک باتری را در نظر بگیرید. یک وسیله تامین انرژی که برای را انداختن لوازم برقی از آن استفاده می کنید (یک تعریف کاملا خشک و مکانیکی) اما شما با شنیدن کلمه باتری یاد چه چیزی می افتید؟ یک خرگوش!!

 

باتری دوراسل با برندسازی به این باتری بیجان و به ظاهر بی ارزش روح دمیده و آاین خرگوش  پر انرژی را در  زندگی ما و مهم تر در ذهن ما جای داده است.

اما برای ساختن برند کسب و کارتان باید از کجا شروع کنید؟ همانطور که پیش تر گفتیم نام و نشان تجاری اجزای ظاهری برند هستند. برند سازی مثل کاشتن درختی است که ریشه هایش  ارزش ها و مزیت های رقابتی

کسب و کارتان است شاخه ها و برگ هایش نام  و نشان تجاری و برنامه های

بازاریابی و میوه هایش وفاداری مشتریان و سود بیشتر کسب و کارتان است.

 

تاریخچه مختصر برندینگ

 

تاریخچه هر پدیده ای، ما را به فلسفه و دلیل اصلی پیدایش آن پدیده می رساند. هدف ما هم از بیان تاریخچه برند آشنایی با فلسفه برندسازی است.

 گاوچران های آمریکایی برای شناسایی گاوهای گله هاشان درفش هایی که احتمالا نام خانوادگیشان بر روی آن هک شده بود را داغ می کردند و بدن گاوهای بیچاره را داغ می کردند و  به این داغ ها “برند” می گفتند. در واقع معنای لغوی برند همین داغ است.  اینجوری گاوهای خانواده هادسون با گاوهای خانواده رابینسون  اشتباه نمی شد. کم کم از این داغ ها کاربرد تجاری پیدا کردند. مثلاً وقتی گاوها را برای فروش می بردند، گاوهای خانواده رابینسون به خاطر پرورش و غذای بهتر، گوشت با کیفیت تری داشتند. اینجوری گاوهایی که داغ نام تجاری رابینسون  را داشتند، به کیفیت بالاتر مشهور شدند و در نتیجه قیمت بالاتری هم داشتند.

تاریخجه-برندسازی
اولین نمونه های برند

 

این داستان فلسفه به وجود آمدن برندها را به خوبی برای ما توضیح می دهد. “تمایز” . بله تمایز و متفائت شدن با بقیه برای شناسایی راحت تر فلسفه به وجود آمد نام های تجاری است. وقتی وارد یک مغازه لوازم التحریر می شوید چطور خودکار بیک را از خودکار پلیکان شناسایی می کنید؟ چطور پاژیک پلیکان را از  سایر برنها ماژیک تشخیص می دهید؟ چطور خودنویس های پنتل را از بقیه متمایز می بینید؟

 

از قرن ها پیش، شرکت ها برند به عنوان وسیله ای برای متمایز کردن محصولات خود از محصولات رقبا استفاده می کردند.

برند وسیله ای است برای ایجاد تمایز، اما این تمایز از کیفیت شروع می شود.

 

برندسازی از کجا شروع می شود؟

همانطور که گفتیم، برند وسیله ای است برای متمایز ساختن محصول خودتان از محصولات رقبا، اما این تماز تنها برای شناسایی نیست بلکه در حقیقت قدرت بخشیدن به محصولات و خدمات شما در مقابل محصولات و خدمات رقبا است. اما این قدرت از کجا می آید؟ برای دستیابی به این قدرت باید چکار کنیم؟

شرکتی که محصولات یا خدماتش مانند محصولات و خدمات شرکت های دیگر است، هرگز در رقابت بازار برنده نمی شود.

هر برند باید بیانگر ویژگی های منحصربفرد خود باشد تا جایگاه مناسبی را در ذهن مصرف کننده اشغال کند.

برای برندسازی اول از همه باید جایگاهی را که می خواهید در بازار اشغال کنید روشن و دقیق تعریف کنید. پیشنهاد اکید ما این است که برای تعیین جایگاه حتما از مشتریانتان پرسجو کنید. زیرا در نهایت آن ها هستند که شما را می پذیرند و هرچه ارزش پیشنهادی شما بهتر نیازهای آنان را برآورده سازد، با میل رقبت بیشتری برند شما می پذیرند و مهتر از هم برایتان تبلیغ می کنند. خلاصه آنکه برندسازی از جایگاه سازی شروع می شود. حالا ببینیم چطور می توانیم جایگاه مناسب خودمان را در بازار پیدا کنیم؟

جایگاه سازی درست مستلزم تصمیم گیری در سه حوزه است:

۱- تعیین چارچوب رقابتی از طریق شناسایی بازارهای هدف و رقبای نام تجاری

۲- شناسایی دقیق تفوت ها و شباهت های نام تجاری با نام های تجاری رقبا

۳- خلق “ذکر مقدس نام تجاری” brand mantra با هدف خلاصه کردن موضع برند در بازار

ادامه دارد. 

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در pinterest
Pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار برای استارت آپ ها-بخش اول

زمان مطالعه: ۸ دقیقه طراحی بوم مدل کسب و کار فقط ۶ دقیقه طول می کشد و شما با نقاشی به هم تیمی ها و مشتریان و هرکسی که می پرسد توضیح می دهید که در شرکت خود چه خدماتی ارائه می دهید و کسب و کار شما چطور اداره می شود.