لوگوی گام چهارم
بازاریابی دیچیتال

۶ مهارت ضروری یک دیجیتال مارکتر

زمان مطالعه: 5 دقیقه
امروز شش مهارت فنی و کلیدی یک بازاریاب دیجیتال را مرور می کنیم. یاد گیری این مهارت ها کار دشواری نیست. بلکه نیازمند عشق به یادگیری و زمان کافی است.
مهارت-دیجیتال-مارکتر
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin

مقدمه
روند رو به رشد کسب و کار های آنلاین از یک طرف و رکود اقتصادی و نرخ بالای بیکاری از طرف دیگر، رشد کسب و کارهای کوچک و آنلاین را چشمگیر کرده است. ما شاهد فروشگاه های آنلاین کوچک و کسب و کارهای خانگی و خانوادگی هستیم که اتفاقآ سودآور هم هستند و به خوبی از فضای مجازی برای تبلیغ محصولات و خدمات و ارتباط با مشتریانشان استفاده می کنند.

اما در پشت صحنه این کسب و کارها چه خبر است؟ مسئولیت ها چه طور تقسیم می شوند؟

با توجه به بازار محدودی که  کسب و کارهای کوچک دارند، یک نفر می تواند از پس کار بازاریابی برآید و کارهای لازم برای تبلیغ ، فروش، مدیریت ارتباط با مشتریان و… را بر آید.

به عبارتی، بازاریابی دیجیتال در این کسب و کارها ارتشی یک نفره است.

حالا این ارتش یک نفره باید به مهارت هایی مجهز باشد تا در میدان بازار خوش بدرخشد؟ امروز شش مهارت فنی و کلیدی یک بازاریاب دیجیتال را مرور می کنیم.

یاد گیری این مهارت ها با توجه به منابع بی شماری که امروز از طریق اینترنت در اختیار است، کار دشواری نیست. بلکه نیازمند عشق به یادگیری و زمان کافی است.

۱- مهارت تولید محتوای ویدئویی یا بازاریابی ویدئویی

 


محتوای ویدئویی هر روز سهم بیشتری در اینترنت به خود اختصاص می دهند و به این زودی ها از رده خارج نمی شوند. به عنوان یک دیجیتال مارکتر لازم نیست یک تصویر بردار و ادیتور حرفه ای باشید، اما توانایی درست کردن ویدئو های کوتاه می تواند شروع خوبی باشد.
تولید محتوای ویدئویی شامل دو بخش است.
بخش اول: تصویربرداری
با وجود موبایل های هوشمند، تصویر برداری دیگر کار مشکلی نیست. اگر می خواهید کار حرفه ای تری ارائه دهید، دوربین های تخصصی تر هم در بازار فراوان است و البته کمی گران قیمت.
اما چه با دوربین گوشیتان و چه با دوربین های آماتور و حرفه ای موجود در بازار، با رعایت نکاتی می توانید یک تصویر حرفه ای و مطلوب تهیه کنید.
بخش دوم: ادیت تصاویر گرفته شده
نرم افزارهای بسیاری هستند که یادگیری آن ها بسیار آسان است و شما می توانید به راحتی یک محتوای ویدئویی مثلاً یک ویدئوی آموزشی یا مصاحبه با صاحب نظران زمینه ای که در آن فعالیت می کنید، ویدئوهای پشت صحنه از محیط کارتان و انواع و اقسام ویدئو ها را تهیه کنید. یکی از محبوب ترین این نرم افزارها نرم افزار Tech Smith Camtasia که با وجود حجم کمی که دارد، امکانات نسبتاً خوبی در اختیار شما قرار می دهد و به خوبی می توانید از پس کارهای ادیت در حد نیمه حرفه ای را در اختیار شما قرار می دهد. سایر نرم افزارهای ادیت مثل Adobe Premiere که حرفه ای ها از آن استفاده می کنند و یادگیری آن کار دشواری نیست، اما باید وقت بگذارید و کار کردن با آن را یاد بگیرید. با این نرم افزار می توانید انواع افکت ها و فوت و فن های ادیت را به خوبی و در حد حرفه ای انجام دهید.

۲- بازاریابی محتوا

 

بازاریابی-محتوا

تولید محتوای ارزشمند به صورت خلاصه یعنی شما بگردید و ببینید مشتریانتان به چه اطلاعاتی نیاز دارند؟ و به این سئوالاتشان پاسخ دهید.
البته که منظورم اطلاعاتی در حوزه کاری شما است. مثلا اگر تولید کننده کفش هستید. مشتریان شما دوست دارند چه اطلاعاتی در مورد کیف و کفش داشته باشند. از قیمت محصولاتتان، ویزگی های محصولاتتان، نکاتی که باید در هنگام خرید کفش به آن دقت کنند تا…

یادتان باشد. هدف بازاریابی محتوا کمک به مشتریان است.
صادقانه به مشتریانتان کمک کنید و مشکلاتشان را حل کنید.
مردم صداقت را در ک می کنند و آن را دوست دارند و برعکس از ریاکاران بدشان می آید.

محتوا هسته اصلی بازاریابی دیجیتال است و نقش کلیدی در موفقیت شما بازی می کند. شما باید بدانید که چطور محتوای باکیفیت، سازگار با SEO در قالب های مختلف تولید کنید و مخاطبان را تشویق به تعامل بیشتر نمایید.

۳- طراحی گرافیکی

فتوشاپ

کسی که بلده با چرخ خیاطی کار کنه، لزوماً طراح لباس نیست و به همی نترتیب، کسی که بلده با فتوشاپ کار کنه، لزوماً گرافیست نیست.
طراحی گرافیک یک هنر و یک تخصص است و شما برای طراحی مهم کسب و کارتان مثل لوگو و المان های برندتان لازمه حداقل از نظر یک طراح استفاده کنید. اما نباید دست و پا بسته باشید بخصوص در تولید محتوا نیاز دارید تغییراتی در تصاویر ایجاد کنید، عکس ها را روتوش کنید و یا تصاویری جدید بسازید. دانش ابتدایی در مورد طراحی گرافیکی و نرم افزارهای ویرایشی از جمله فتوشاپ و کانوا بسیار راه گشا خواهد بود به خصوص وقتیکه به حرفه ای ها دسترسی ندارید و زمان برایتان مهم است.

۴- طراحی و مدیریت وبسایت

طراحی-سایت
نرم افزارهای مدیریت محتوا که WordPress معروف ترینشان است. دست شما به عنوان دیجیتال مارکتر را باز گذاشته تا بدون دانش برنامه نویسی و حتی یک خط کد سایت خوبی برای کسب و کارتان طراحی کنید و محتوا و محصولاتتان را از این طریق مدیریت کنید. البته طراحی سایت حرفه ای به این سادگی ها هم نیست به خصوص زمانیکه می خواهید سایت را کمی حرفه ای تر کنید، Responsive بودن و تجربه کاربری مناسب UX اهمیت پیدا می کند و باید از مشاوره طراحان وب استفاده کنید.

۵- SEO& SEM

seo
بهینه سازی موتورهای جستجو و بازاریابی موتورهای جستجو مهارت مهمی است که حتما یک دیجیتال مارکتر باید دستی در آتش داشته باشد.
البته تکنیک های حرفه ای سئو و مسائل مربوط به برنامه نوسی back end را باید به تیم های فنی واگذار کنید . اما داشتن یک درک کلی در مورد سئو و دانستن مهم ترین موارد ضروری است.

۶- تحلیل داده ها

تحلیل-داده
با وجود نرم افزارهای آنالیز و مهم ترینشان یعنی Google Analytics ، گرد آوری این گزارش ها بسیار آسان است و هنر شما به عنوان دیجیتال مارکتر کسب بینش بازاریابی و ارائه راه حل های درست بازاریابی است. تا می توانید توسط نرم افزارهایی مثل Google Analytics، Hotjar و Heap Analytics رفتارمشتریانتان را بررسی کنید و گزارش های ماهانه یا سه ماهانه( بنا بر وسعت کارتان تهیه کنید) تا از این طریق تصمیمات برای کسب و کارتان اتخاذ کنید.
مثلاً: کدام محتوای سایت بیشتر بازدید کننده داشته، کدام ساعات و روزهای هفته بیشتر بازدید کننده داشتید، کدام محصولات با استقبال بیشتری روبرو شدند؟ بیشترین سئوالات مشتریانتان حول چه موضاعتی می چرخد؟ و…

نتیجه گیری

مطمئناً مهارت های یک دیجیتال مارکتر به اینها ختم نمی شوند و آنچه ما گفتیم قطره ای بود از دریا. اما برای شروع کار یادگیری این مهارت ها حتماً کمکتان می کند. شرکت های بزرگ و حتی متوسط برای هرکدام از مهارت های گفته شده چندین نیرو استخدام می کنند تا از پس حجم زیاد کارها برآیند. اما دو نکته یادتان باشد. اول اینکه
مهارت های بازاریابی آنقدر به هم پییوسته و به اصطلاح میان رشته ای هستند که شما باید از همه چیز دانش ابتدایی داشته باشید مثلا بازاریابی محتوا و سئو کاملا به هم مرتبط اند و باید از هر دو بدانید. دوم اینکه برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک که حجم سفارشات بالا نیست یک نفر به خوبی از پس همه کارها بر می آید در نتیجه مجهز بودنتان به این مهارت ها باعث افزایش بهروری خواهد شد.

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در pinterest
Pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

انواع رسانه ها در دیجیتال مارکتینگ-قسمت اول

زمان مطالعه: ۶ دقیقه تمامی رسانه هایی که شما برای تبلیغ محصولات و خدمات خود چه در محیط سنتی و چه در فضای آنلاین از آن استفاده می کنید، حکم ابزارهایی را دارند که به شما کمک می کنند تا محصول خود را به مشتریان معرفی کنید. اما کدام رسانه می تواند موفقیت شما را تضمین کند؟

تبلیغات نمایشی

انواع رسانه ها در دیجیتال مارکتینگ- قسمت دوم

زمان مطالعه: ۷ دقیقه در قسمت اول معرفی انواع رسانه های دیجیتال در مورد تبلیغات نمایشی صحبت کردیم و  تبلیغات بنری، تبلیغات همسان، تبلیغات بینابینی، تبلیغات ویدئویی را برسی کردیم. دانستیم که این نوع تبلیغات با هدف افزایش آگاهی مخاطبان از برند کسب و کار شما و افزایش ترافیک وبسایت انجام می شود.

copy writing

کپی رایتر کیست؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه وقتی می گویید “من یک نویسنده کپی رایتر هستم”، بسیاری از افراد فکر می کنند نویسنده کپی رایتر بدان معنی است که شما می توانید از اطلاعات آن ها در برابر سرقت محافظت کنید و آن را حق کپی رایت و غیره ربط می دهند.

اصول شکسته نویسی در وبلاگ نویسی

اصول شکسته نویسی در بازاریابی محتوا

زمان مطالعه: ۶ دقیقه درست نوشتن و در عین حال صمیمانه نوشتن دغدغه بسیاری وبلاگ نویسان است. هندوانه یا هندونه؟، می خواهم یا می خوام؟، ماست یا ماس؟ خانه یا خونه؟
در این مقاله اصولی برای شکسته نویسی معرفی می کنیم