مقدمه
داستان کارآفرینی این هفته به سراغ مجتبی قاسم نتاج هم بنیانگذار سامانه eboo.ir رفته. ایبو سامانه تبدیل پی دی اف و عکس به word است. دانشجویان اساتید و تمام کسانیکه با اسناد سرو کار دارند به خوبی با این مشکل آشنا هستند که نرم افزارها و سامانه های خارجی به دلیل ویژگی های زبان فارسی اکثراً در تبدیل فرمت پی دی اف به فرمت متنی با فونت فارسی مشکل دارند . سامانه ایبو با شناسایی درست این نیاز و ارائه راه حل ارزنده پا به بازار ایران گذاشته و در یکسال گذشته توانسته سهم بازار خوبی را نصیب خود کند.
داستان ایبو
ایبو هم اکنون بیش از ۶۰.۰۰۰ کاربر دارد و روزانه پاسخگوی بیش از ۱۰۰۰ درخواست است، اما مرحله توسعه محصول ایبو حدود ۴ سال به طول انجامید و این سامانه ازاواسط سال ۹۸ فرایند تجاری سازی را آغاز کرد. به نظر آقای نتاج هدف گذاری شفاف و منظم، برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، ارزیابی دقیق از جمله رموز موفقیت ایبو در دوران ۴ ساله توسعه محصول بود اما عیار استارت آپ ها در مرحله تجاری سازی و بازاریابی محک می خورد و چالش هایی که یک استارت آگ در این مرحله با آن مواجه می شود از جنس دیگری است که البته تحت تاثیر مرحله توسعه محصول است.
متاسفانه به دلیل شرایط کرونا این مصاحبه تنها به صورت لایو در اینستاگرام انجام گرفت اما تجربیات ارزشمند ایشان دیدنی و شندینی است.
اجازه دهید با این کارآفرین همراه شویم و داستان کارآفرینی ایبو را از زبان هم بنیانگذارش بشنویم: