سئو (seo) چیست؟
سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو دومین ابزار مهم دیجیتال ماکتینگ است که ریشه در بازاریابی درونگرا دارد. یعنی روش های تبلیغاتی که طی آن مخاطب با کمال میل تبلیغات شما را می بیند و با برند شما آشنا می شود. شاید به جرآت می توان گفت که امروزه seo رتبه اول را در اثربخشی تبلیغات دارد. چرا؟
- چون شما موقعی سر راه مخاطبان قرار می گیرید که مخاطب به شما نیاز دارد و این موثرترین روش ماندگاری در ذهن مخاطب است.
- چون بازاریابی محتوایی که این روزها اینقدر زیاد از آن می شنوید بدون سئو کردن محتوا نمی تواند موفق باشد.
- چون در seo تمرکز شما بر روی خودتان نیست بر روی مخاطب و رفع نیاز او است و این مسئله موجب می شود مخاطب تاثیر خوبی از برند شما دریافت کند و برند شما را دوست داشته باشد.
- بهینه سازی سایت، ترافیک وبسایت شما را بالا می برد و شانس شما را برای افزایش فروش آنلاین و آفلاین به شدت بالا می برد.
- سئو شما را به سمتی هدایت می کند که برای مخاطبانتان بنویسید و نه برای برند خودتان همین مسئله اعتماد مخاطبانتان را جلب می کند.
هزار چرای دیگر می توان برای توضیح اهمیت seo گفت. اما، ما به همین تعداد بسنده می کنیم و می رویم سراغ توضیح مختصر در مورد سئو.
در گذشته شاید می شد سر گوگل کلاه گذاشت و محتوای تقلبی و به دردنخور را بجای محتوای خوب به گوگل قالب کرد. یا اینطور بگوییم می شد گنجشک را رنگ کرد و بجای قناری به گوگل فروخت. یعنی چی؟
یعنی با استفاده بی ربط از کلمات کلیدی کاری کرد که کاربران گول بخورند و به اشتباه وارد وبسایت ما بشوند. اما امروزه الگوریتم های گوگل بسیار پیشرفت کرده اند و هر وبسایتی که بخواهد پایش را کج بگذارد و به اصطلاح زیرآبی برود، به سختی تنبیه می شود.
برای همین در میان سئوکارها دو اصطلاح بسیار رایج وجود دارد.
سئوی کلاه سیاه:
یعنی تکنیک های کلاه بردارانه ای که به واسطه آن سایت بخواهد رتبه بالاتری از گوگل دریافت کند.
توجه: به هیچ وجه از این روش ها استفاده نکنید و اگر درصدد استخدام سئوکار هستید حواستان باشد که سئوکار با استفاده از این تکنیک ها در کوتاه مدت سر شما کلاه نگذارد.
صادقانه بگویم این کار مثل این است که پیج اینستاگرامتان را برای مدت شش ماه به دست یک ادمین بسپارید و ادمین در این شش ماه خرید فالوئر و لایک فیک عملکرد پیج را به صورت مصنوعی بالا ببرد و پول خوبی هم از قبل شما به جیب بزند، اما بعد از شش ماه که پیج را تحویل شما داد و دوران مسئولیتش تمام شد شما ببینید ای داد بیداد چه کلاه بزرگی سرتان رفته است.
نتیجه اینکه در استخدام سئو کار به استفاده از تکنیک های کلاه سیاه بسیار واقف و حساس باشید و حواستان باشد که از چه تکنیک هایی برای بالا بردن رنک پیجتان استفاده می کند.
سئو کلاه سفید:
وقتی صادقانه و برای مخاطب می نویسید، گوگل شما را به عنوان یک سایت کمک رسان و درست حسابی می شناسد و رتبه خوبی به سایت شما می دهد. برای آشنایی با این تکنیک ها ویدئو آموزشی را ببینید.
سازمان دهی تیم سئو:
سئو یک کار تیمی است و اگر صاحب کسب و کاری هستید، بدانید و آگاه باشید که بهینه سازی سایتتان بدون حضور مستقیم خود شما به عنوان صاحب آن کار موفق نخواهد بود. زیرا نیاز به اتخاذ تصمیماتی است که باید با اجازه شما انجام شود. نکته مهم دیگر این است که اقدامات تیم بازاریابی باید با تیم سئو و تیم تولید محتوا هماهنگ باشد. اگر این هماهنگی وجود نداشته باشد، ممکن است بودجه بازاریابی هدر برود و یا حتی تاثیرمعکوس داشته باشد. مثلاً تیم بازاریابی یک کمپین تبلیغات نمایشی گسترده در یک بازه زمانی یکماهه برگزار می کند، درحالیکه محتوای وبسیات هنوز آمادگی لازم برای این کمپین را ندارد. تنها نتیجه ای که عاید شما می شود بالا رفتن نرخ پرش و کاهش رتبه سایت شما می شود.