چرا دیجیتال مارکتینگ؟
دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) بخش مهمی از هر کسب و کار می باشد. مخصوصا برای رقابت در دنیای تجارت امروزی، این مهم بیش از پیش مورد توجه صاحبان مشاغل قرار گرفته است. چرا که به عنوان ابزاری برای یافتن مشتری است. و از آنجایی که رشد و سرنوشت هر تجارتی تحت تاثیر مشتریان و به تبع آن میزان فروش است، در نتیجه سرنوشت کسب و کارها به آن وابسته است.
یکی از موثرترین شیوه های جذب مشتری و فروش در تجارت، تبلیغات می باشد که سازمان ها از طریق آن خدمات و محصول خود را معرفی می کنند. اما امروزه شیوه های جذب افراد و تبدیل آن به مشتری تغییرات قابل توجهی کرده است. و دیگر شیوه های سنتی جذب مشتری جوابگوی رقابت با سازمان هایی که بر اساس اصول و روش های تبلیغاتی نوین مشتری ها را به محصول خود جذب و آنان را مشتاق خدمات شان می کنند، نخواهد بود.
با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن ابزار های نوین بازاریابی همچون بازاریابی دیجیتال امکان جذب مشتری بیشتر و راحت تر از قبل شده است. منظور از نوین، مدل های تبلیغاتی است که بر اساس به روز ترین امکانات و تکنولوژی انجام می شود، روش هایی بر اساس به روزترین تکنولوژی، که در نظر مشتری نسبت به آن برند تاثیر مثبتی ایجاد می کند. به عنوان مثال به طور ناخودآگاه میزان اعتبار و ارزش آن محصول برای مشتری بیشتر می شود. به این دلیل که منطبق بودن با شیوه های نوین نشان دهنده به روز بودن یک سازمان و به تبع آن اعتبار بیشتر سازمان در ذهن افراد تلقی می شود.
اگر شما هم دارای کسب و کار هستید و می خواهید سود خود را افزایش دهید، در این مقاله به موضوع مهمی که تجارت شما را تحت تاثیر قرار می دهد، تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ می پردازیم.
دیجیتال مارکتینگ چیست (Digital Marketing)؟
دیجیتال مارکتینگ در واقع بازاریابی کالاها و خدمات از طریق فناوری های دیجیتال همچون اینترنت است. با این حال، این تنها یکی از راه های آن است. بازاریابی دیجیتال همچنین شامل خدمات و محصولات بازاریابی با استفاده از تبلیغات نمایشی، نرم افزارهای تلفن همراه و سایر رسانه های دیجیتال است که می توان آن را به صورت آنلاین و آفلاین انجام داد. در واقع، هر دو نوع برای یک استراتژی جامع مهم هستند. این روش بازاریابی در مقابل بازاریابی سنتی می باشد که در آن تبلیغات به صورت چاپی، تلفنی و یا به صورت حضوری بود که با رشد تکنولوژی و شبکه های اجتماعی، بازاریابی به صورت راحت تر و تخصصی تر انجام می شود. که در زیر به انواع آن می پردازیم.
۱. طراحی و توسعه سایت در دیجیتال مارکتینگ
از وبسایت ها به عنوان ابزاری برای دیجیتال مارکتینگ استفاده می شود. متخصصین این حوزه با استفاده از روش های متفاوتی از قبیل کار بر روی سئو برای بازدید وبسایت، تولید محتوا و لینک دهی، بستری برای تبلیغات دیجیتال فراهم می کنند.
۲. بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
امروزه سئو مهم ترین قسمت در دیجیتال مارکتینگ می باشد. به عبارت ساده تر سئو سایت کمک می کند تا زمانی که کاربر کلمه ای در گوگل جست و جو می کند، شرکت هایی که بر روی سئوی سایت خود کار کرده اند، در پیشنهادهای اولیه جستجو بیایند. که این امر بازدید از سایت ها را افزایش می دهد تا محصولات و خدماتی که در سایت قرار گرفته اند بیشتر دیده شوند. که این حوزه از تخصصی ترین بخش های بازاریابی اینترنتی است که دانش خاص خود را دارد.
روش کار به این صورت است که باید محتوا ایندکس شده باشد تا توسط موتورهای جستجوی گوگل نمایش داده شود. بنابراین بازاریابان کلمات و عباراتی که مصرف کنندگان برای جستجو استفاده می کنند را شناسایی کرده و از آن کلمات در متن وبسایت استفاده می کنند. نمایه سازی محتوا یا ایندکس شدن محتوا به موتورهای جستجو اجازه می دهد به راحتی محتوای سایت شما را بخوانند. کلمات کلیدی، یک بخش مهم می باشند که به عنوان کلمه اصلی در نظر گرفته می شوند تا با به کارگیری آن کلمات کلیدی توسط کاربران، سایت شما برای آن ها نمایان شود. بنابراین سئو قوانین و اصول خاص خود را دارد که دیگر نمی توان محتوای خود را با تعداد زیادی از کلمات کلیدی و تنوع کلمات کلیدی به کار ببرید. نوشتن محتوای باکیفیت به همراه کلمات کلیدی در تیترها و تکرار آن کلمات در محتوا می باشد که باعث می شود صفحات در نتایج جستجو رتبه بهتری پیدا کنند.
۳. پرداخت به ازای کلیک (PPC)
PPC یک شکل دیگر بازاریابی دیجیتال است، که با هر کلیک و جذب کاربر به تماشای آن هزینه ای برای آن محاسبه می گردد. اصولا تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، تبلیغاتی است که در سایت ها در بالای صفحات و یا کناره های صفحه می بینید. برای مثال تبلیغاتی که در وبسایت ها و یا تبلیغات قبل از ویدئوهای YouTube و یا تبلیغات در نرم افزارهای تلفن همراه از موارد دیجیتال مارکتینگ می باشند. در این مدل از تبلیغات، شما فقط زمانی هزینه پرداخت می کنید که شخصی روی تبلیغ شما کلیک کند و در وب سایت شما قرار بگیرد. شما می توانید تقریباً هر مبلغی را برای تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک، پرداخت کنید. برخی از شرکتها ممکن است هزینه های زیادی را بابت این مدل تبلیغات برای رقابت بپردازند.
آنچه که در این روش اهمیت دارد میزان بازدیدها از تبلیغ شما است. میزان بازدید از تبلیغ، هدف تبلیغ دهنده را محقق می کند. از آنجایی که هدف هر تبلیغی دیده شدن بیشتر برای فروش بیشتر است، میزان بازدید و کلیک بر تبلیغ شما، نقش موثری در موفقیت تبلیغاتتان دارد. بدین سبب افرادی که از این روش برای معرفی برند خود استفاده می کنند، توصیه می شود اطلاعاتی در خصوص محلی که برای تبلیغ در نظر گرفته اند به دست آورده و نتیجه حاصل را تجزیه و تحلیل کنند.
۴. بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
رسانه های اجتماعی امروزه در بالاترین جایگاه برای دیجیتال مارکتینگ استفاده می شوند. مزایایی که آن ها برای صاحبان کسب و کار ها دارند به مراتب بیشتر از سایر روش ها است. روزانه هزاران کاربر در این رسانه های اجتماعی می باشند که تعداد کمتری از آنان فعالیت حرفه ای در آن دارند. به عبارتی اکثر آنان صرفا در حال گشت و گذار در این فضاها می باشند. این یعنی هزاران نفر می توانند مشتری کالاها و خدماتی که در این فضا تبلیغ می شود، شوند. افرادی که در این فضاها دیجیتال مارکتینگ را انجام می دهند عموما در قالب اینفلوئنسرها در زمینه های مختلف در حال فعالیت اند. چرا که در این فضا عوامل مختلفی از جمله روانشناسی افراد، روانشناسی بازار و هم گام بودن با اتفاقات روز و حتی دانش تخصصی استفاده از این رسانه ها به همراه دیگر دانش های تخصصی مربوطه در بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود. بدین علت بازاریابهایی که از طریق شبکه های اجتماعی فعالیت دارند باید با تیم های بازاریابی گستردهتر شرکت همکاری کنند تا پیام خود را موثرتر تهیه کنند.
همچنین بخش مهمی از بازاریابی رسانه های اجتماعی، تجزیه و تحلیل بازار، نتایج اقدامات انجام شده و میزان باز خورد آنان است . بازاریابان باید در برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل عملکرد اقدامات خود و استراتژی ها هوشمند باشند تا بتوانند نقاط قوت و ضعف بازاریابی خود را پیدا کنند. این تحلیل و بررسی ها است که می تواند باعث رشد و شکوفایی شرکت شود. بنابراین بازاریابی رسانه های اجتماعی بسیار پیچیده تر از مدیریت پروفایل شخصی در رسانه های اجتماعی است.
۵. ویدئو مارکتینگ
ویدئو مارکتینگ از جمله روش های دیجیتال مارکتینگ است که امروزه طرفداران زیادی دارد. این مهم از شاخه های بازاریابی اینترنتی است که با استفاده از فیلم و ویدئو از محصول و خدمات به معرفی آنان می پردازد. یکی از نکات مثبت آن این است که علاوه بر معرفی محصول به مخاطب، در ارتباط با کالا آموزش می دهد و صرفا تبلیغ و فروش نیست. این امر نیاز به تخصص در زمینه هایی از جمله فیلم برداری، ادیت و تهیه متن دارد. از دلایل اصلی که ویدئو مارکتینگ توانسته در جذب مشتری نقش موثری ایفا کند این است که اعتماد مشتری راحت تر جلب می شود. زمانی که مشتری در ویدئو کالا را می بیند، فروشنده یا شرکت معرفی می شود و همچنین پشتیبانی هایی برای خریدهای آنلاین در نظر گرفته می شود، همگی مشوقی برای خرید مشتری محسوب می شود.
۶. بازاریابی محتوا
در این روش بازاریابی، از محتوا و به عبارتی اطلاعات استفاده می شود. در بازاریابی محتوا اصل اولیه آموزش به افراد برای تبدیل آنان به مشتری خدمات شرکت می باشد. البته که صرفا آموزش، هدف این روش از بازاریابی نیست بلکه ارائه اطلاعات در جهت افزایش آگاهی از برند، محصول و یا خدمات می باشد تا در نهایت در خواننده تمایلی برای استفاده از خدمات ایجاد شود. که برای این منظور، مشتری اقدامی انجام دهد مانند درخواست اطلاعات بیشتر، ثبت نام در وبسایت و غیره. به عبارت دیگر هدف از محتوا باید ارائه ارزش به مصرف کننده باشد و نه اینکه صرفا تبلیغ برند برای فروش باشد.
از دیگر مزایای بازاریابی محتوا ایجاد اعتماد در افراد می باشد. که یکی از پایه های اساسی خرید، اعتماد مشتری به فروشنده و یا شرکت ارائه کننده محصول است. امروزه این روش بازاریابی در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام بسیار است. افراد با آموزش در زمینه های متفاوت جلب اعتماد می کنند و فروش خود را چندین برابر افزایش می دهند. بازاریابی محتوا یک راه عالی برای افرادی است که از نوشتن و یا تولید ویدئو و صدا لذت می برند. اما به طور کلی مانند بازاریابی دیجیتال ، نیاز به مهارت های استراتژیک و تحلیلی قوی دارد.
۷. بازاریابی ایمیلی در دیجیتال مارکتینگ
ایمیل هنوز یکی از موثرترین تکنیک های بازاریابی است. این می تواند بخشی از یک استراتژی بازاریابی محتوا باشد، ارزشی برای مصرف کنندگان فراهم کند و در طول زمان مخاطب را به مشتری تبدیل کند.
در ایمیل مارکتینگ معرفی محصول و به طور کلی تمامی مراحل جذب مشتری از طریق متن ایمیل انجام می شود. در این روش محتوای ایمیل هست که نقش یک فروشنده و یا بازاریاب را بازی می کند. بنابراین همانطور که این ابزار بازاریابی دیجیتالی یک طرفه می باشد، به عبارتی تنها فروشنده با مشتری در ارتباط است، باید محتوای بازاریابی کاملا حرفه ای آماده شود. در متن باید تمامی نیازهای مشتری در نظر گرفته شود. تمامی سوال های احتمالی که برای خریدار ممکن است به وجود آید در متن ایمیل در نظر و پاسخ داده شود. بدین منظور بازاریابان کارهای زیادی می توانند انجام دهند تا ایمیل های خود را برای کاربران جذاب تر کنند و احتمال باز شدن آنها بیشتر باشد. اعمالی همچون ایجاد حس فوریت که بدانند زمان برای دریافت یک معامله ویژه در حال اتمام است یا اینکه فقط تعداد محدودی از پیشنهاد موجود است که تمامی این امور در بازاریابی ایمیلی باید لحاظ شود.
بنابراین این نقش کلیدی در این سبک از بازاریابی را متن و محتوای ایمیل اجرا می کند تا بتواند خواننده را ترغیب به خرید کند.
مزایای دیجیتال مارکتینگ
استفاده از دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارها در حال افزایش است. چرا که روز به روز بر تعداد کاربران فضای مجازی افزوده می شود و بازار رقابتی برای جذب افراد به عنوان مشتری برای محصول و خدمات شرکت ها در فضای اینترنتی ایجاد شده است . دسترسی آسان و سریع، هزینه های مادی و غیرمادی پایین، صرفه جویی در زمان، تغییر شکل کسب و کارها از سنتی به اینترنتی، خدمات بهتر و همه و همه دست در دست هم دادند تا امروزه اینترنت، محلی برای تجارت در زمینه های متفاوتی شود. این یعنی بستر بزرگی برای تجارت و البته به همراه رقابت با شرکت ها و افرادی که در آن به طور حرفه ای برای کسب و کار خود با به روز ترین ابزارها فعالیت دارند.
از دیگر مزایای بازاریابی دیجیتال مارکتینگ کاهش هزینه های جانبی شرکت است. هزینه هایی که برای معرفی محصول با روش های سنتی انجام می گیرد همچون ویزیتورها که برای معرفی محصول باید از قبل با شرکت یا فرد مورد نظر هماهنگی داشته و وقت قبلی دریافت کنند با این حال، این بدان معنا نیست که بازاریابی سنتی را باید به طور کلی نادیده گرفت. بلکه ایجاد امکانات آنلاین و سنتی در کنار هم برای ارائه خدمات بهتر و برآورده کردن خواسته های مشتری می باشد.