انواع رسانه در دیجیتال مارکتینگ- قسمت دوم (شبکه های اجتماعی)

زمان مطالعه: 7 دقیقه
در قسمت اول معرفی انواع رسانه های دیجیتال در مورد تبلیغات نمایشی صحبت کردیم و  تبلیغات بنری، تبلیغات همسان، تبلیغات بینابینی، تبلیغات ویدئویی را برسی کردیم. دانستیم که این نوع تبلیغات با هدف افزایش آگاهی مخاطبان از برند کسب و کار شما و افزایش ترافیک وبسایت انجام می شود.
تبلیغات نمایشی ابزاری مهم در بازاریابی شبکه های اجتماعی است.
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin

قسمت دوم : بازاریابی در شبکه های اجتماعی

مقدمه

شبکه های اجتماعی از جمله ابزارهای مهمی هستند که امکان ارتباط نزدیک و دو سویه با مشتریان را فراهم می کند. در قسمت اول معرفی انواع رسانه های دیجیتال، در مورد تبلیغات نمایشی صحبت کردیم و  تبلیغات بنری، تبلیغات همسان، تبلیغات بینابینی، تبلیغات ویدئویی را برسی کردیم. دانستیم که این نوع تبلیغات با هدف افزایش آگاهی مخاطبان از برند کسب و کار شما و افزایش ترافیک وبسایت انجام می شود. در واقع می توان گفت که تبلیغات نمایشی دریچه مناسبی است برای باز شدن باب آشنایی مردم با کسب و کار شما و کنجکاو کردن مخاطبان و مشتریان بالقوه برای آنکه به وبسایت شما سربزنند و بیشتر شما را بشناسند.

 شبکه اجتماعی یک رسانه دیجیتال است، شبکه های اجتماعی، انواع شبکه های اجتماعی

 

در این قسمت قصد داریم دومین و محبوب ترین رسانه دیجیتال برای برقراری ارتباط موثر با مخاطب را معرفی نماییم. در ادامه  با ما همراه باشید تا با این رسانه بیشتر آشنا شویم.

 

کدام شبکه اجتماعی؟

مهم ترین سئوالی که در همان ابتدای فعالیت های بازاریابی خود باید به آن پاسخ دهید آن است که می خواهید در  کدام یک از شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید؟ آیا لازم است به  صورت همزمان در چندین شبکه اجتماعی حضور داشته باشید یا آنکه فعالیت های خود را معطوف به تنها یک شبکه نمایید؟ نحوه حضور شما در رسانه اجتماعی به چه صورت باشد؟

برای انتخاب این نوع رسانه اجتماعی مناسب با کسب و کارتان به موارد زیر توجه کنید:

  • کسب و کار شما از کدام نوع است؟

دسته بندی های متفاوتی از کسب و کارها وجود دارد یکی از انواع این تقسیم بندی بر اساس مشتریانی است که یک کسب و کار با آن سرو کار دارد. بر این اساس دو دسته کسب و کار داریم

دست اول:  کسب و کارهایی که به آن ها کسب و کارهای  حوزه B2B  یا حوزه صنعتی می گویند. محصولات یا خدمات ارائه شده در این بخش در حوزه تخصصی قرار می گیرند. در یک کلام ما با مصرف کننده نهایی سر و کار نداریم. بلکه  دستگاه های خط تولید، قطعات، مواد اولیه و مشاوره های تخصصی ارائه می دهیم. طبیعی است که برای چنین کسب و کارهایی  حضور در انواع شبکه های اجتماعی  مثل اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و… تاثیر چندانی ندارد. در عوض شبکه های اجتماعی تخصصی مانند لینکدین و انجمن های تخصصی می تواند موثر باشد.

دسته دوم:  کسب و کار هایی که در حوزه B2C کار می کنند. مخاطب چنین کسب و کارهایی مصرف کننده نهایی است و تقریباً عموم مردم با آن سرو کار دارند. محصولات خدمات این بخش تمام چیزهایی است که خود شما به عنوان مصرف کننده با آن سرو کار دارید خوراک، پوشاک، لوازم برقی، لوازم آشپزخانه، مشاوره های روانشناسی و سبک زندگی و…. بدیهی است استفاده از رسانه های  اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و تلگرام می تواند موثر باشد.

  • حیطه فعالیت کسب و کار شما چیست؟

در هر حیطه ای که فعالیت می کنید سعی کنید در انجمن های تخصصی مربوط به حیطه کسب و کارتان حضور داشته باشید. همکاران  و رقبایتان در این انجمن های تخصصی حضور دارند و در آن به تبادل نظر می پردازند اینکه شما در میان چنین انجمن هایی حضور داشته باشید و حرف هایی تخصصی  برای گفتن داشته باشید بسیار مهم است. سعی کنید به سئوالات دیگران پاسخ دهید و مشکلات سایرین را حل نمایید. این کار شما را تبدیل به یک متخصص مرجع می نماید و موجب جلب اعتماد می شود. و جلب اعتماد سایرین بزرگ ترین سرمایه ای است که حتی بالاتر از فروش بالا و سودآوری مالی حاصل از آن  در بلند مدت سود های مادی و معنوی زیادی نصیب شما می کند.

  • مخاطبان شما در کدام شبکه اجتماعی حضور دارند؟

 

“مهم ترین نکته این است که پیش بینی کنید مشتریان شما به کدام سو حرکت می کنند و در مسیر حرکت آنان قرار بگیرید.”

در شبکه های اجتماعی مهم ترین عامل موفقیت در اثربخشی فعالیت های شما این است که بتوانید پیش بینی کنید مشتریان شما و افرادی که نظراتشان در  تصمیم گیری مشتریان شما تاثیرگذار است (اینفلوئنسرها) در کدام شبکه ها حضور دارند. برای شناسایی و طبقه بندی انواع این رسانه اجتماعی بر اساس مخاطبان هر شبکه می توانید از ابزاری به نام پرسونا استفاده کنید. پرسونا به معنای تصویرسازی یک فرد به عنوان نماینده گروه مخاطبان یک شبکه است. پرسونا یک فرد نیست بلکه یک کاربر نیمه تخیلی است که توصیف دقیق آن، کمک می کند تا تصمیمات بازاریابی و سوشال مدیا را درست بگیرید. برای مثال در سایت مدیر دیجیتال، پرسونای چهار شبکه اجتماعی را بر اساس کاربرانی که در این شبکه  ها حضور دارند به نمایش گذاشته است. البته پرسوناهای نمایش داده شده در این تصویر، مخاطبان خارجی را در نظر گرفته است اما می توان با مقایسه تصور کرد که هر کدام از این شبکه ها در ایران چه مخاطبانی دارند.

برای مثال فعالیت ها در اینستاگرام بیشتر در قالب تفریح و فروش در حوزه B2C است.  ویژگی توئیتر چابکی و سرعت در انتشار محتوا است و به اصطلاح محتوایی که مورد توجه قرار بگیرد بسیار سریع در فضای مجازی این شبکه وایرال می شود. مخاطبان این شبکه بیشتر دغدغه های اجتماعی و بیان و تبادل نظر دارند تا فروش محصول یا سرگرمی. لینکدین اما مخاطبانی متخصص و اهل کسب و کار دارد. اگر در حوزه های تخصصی و B2B کار می کنید، حضور در این شبکه به شما کمک می کند. مخاطبان فیسبوک کمتر به تجارت فکر می کنند و مخاطبان پینترست هنرمندان هستند .

منبع:سایت مدیر دیجیتال

 

  • چه نوع محتوایی برای کسب و کار شما مناسب است؟

انواع محتوا را می توانیم تولید کنیم عبارت است از: متنی بلند، محتوای متنی کوتاه، عکس نوشته، کلیپ های ویدئویی کوتاه ، ویدئو های طولانی، اینفوگرافی، پادکست، وبینار.

به عنوان مدیر بازاریابی  یک کسب و کار باید تصمیم بگیرید کدام نوع محتوا طبق سلیقه مخاطبان شما تاثیر گذارتر خواهد بود. طبیعی است که هر یک ازانواع محتوا، شبکه اجتماعی مناسب خود را می طلبد. البته در اکثر موارد کسب وکارها تصمیم می گیرند همزمان از چندین نوع محتوا استفاده کنند. استفاده از چنین ترکیبی در وبسیات و وبلاگ کسب و کارتان بسیار تاثیرگذار است. خوبی وب سایت کسب و کارتان این است که دست شما در استفاده از نوع محتوایی که می خواهید از آن استفاده کنید باز است و می توانید ترکیب محتوای دلخواه خود را بسازید.مانند:

محتوای ویدئویی بلند: معمولا محتوای آموزشی  را در این غالب تولید می کنند. پلتفرم های اجتماعی ویدئویی مثل آپارات، یوتویوب  و لایو و IGTV ایسنتاگرام مکان مناسبی برای چنین محتوایی است. علاوه بر این از لایو اینستاگرام می توانید به عنوان ابزاری برای تولید وبینار برای کسب و کارتان استفاده کنید.

محتوای ویدئویی کوتاه(کلیپ): کلیپ های کوتاه برای تبلیغات عالی هستند. می توانید از تکنیک های مختلف مثل انیمیشن، نماهنگ ، دابسمش و …. برای جذاب تر نمودن کلیپتان استفاده کنید. اینستاگرام مناسب ترین شبکه اجتماعی برای ویدئو های کوتاه مدت است.

عکس نوشته: ترکیبی از عکس  و جملات کوتاه، غالباً جملات انگیزشی می باشد. اینستاگرام و تلگرام  رسانه های اجتماعی مناسبی برای چنین محتوایی هستند.

اینفوگرافی: از اینفوگرافی برای آموزش مطالب نسبتاً پیجیده به صورت ساده و قابل فهم برای همگان استفاده می شود. به عبارتی مخاطب با یک نگاه کلیت ماجرا را متوجه می شود

برای دودسته مطالب می توانید از اینفوگرافی استفاده کنید:

  • نمایش طبقه بندی مطالب و داده ها
  • نشان دادن فرایندهایی که یکی پس از دیگری باید طی شوند

    وبینار چیست؟

    وبینار همان سمینار است که به صورت آنلاین برگزار می شود. پخش وبینار های رایگان از طریق لایو اینستاگرام یکی از بهترین ابزارها است که از طریق آن می توانید محتوای آموزشی به مخاطبان خود ارائه دهید. اما در صورتی که قصد برگزاری وبینار همراه با ثبت نام و دریافت پول دارید، می توانید از پلتفرم های آنلاین که فضایی برای وبینار به شما اجاره می دهند استفاده کنید.

    https://www.skyroom.online/

    https://eseminar.tv/

    .

     

    پادکست:

    فایل های صوتی هستند که به خصوص در سال های اخیر بسیار رایج شده است. اما حول چه موضوع هایی می توانید پادکست تولید کنید؟

    • داستان های موفقیت های به دست آمده در کسب و کارتان
    • اخبار جدید و موضوعات مطرح روز
    • مصاحبه با کارشناسان مهمان
    • تکرار مجدد محتوای قبلی در قالب پادکست
    • محتوای متنی ریپورتاژآگهی Advertorial ))

     

    متن های طولانی که عموماً به صورت گزارش یا مقالات علمی منتشر می شوند. رسانه اجتماعی بسیار مناسب برای محتوای تخصصی و انتشار مقالات تخصصی لینکدین می باشد. ریپورتاژ آگهی به شکلی تنظیم می شود که در نهایت اهداف و منافع سفارش دهنده آگهی یا همان کسب و کار را تامین کند.

     آیا لازم است در چند شبکه اجتماعی به صورت همزمان حضور داشته باشیم؟

    بسیاری از کسب و کارها دوست دارند به صورت همزمان در تمام شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتال حضور داشته باشند. هم در اینستاگرام پست منتشر کنند، هم در تلگرام محتوا تولید کنند هم در توییتر و پینترست و …  حضور در رسانه های اجتماعی مختلف چیز بدی نیست. اما  مسئله این است که آیا کسب و کار شما توانایی مدیریت هم زمان این شبکه ها را دارد؟ آیا با توجه به نوع کسب و کار و مشتریان کسب و کار، بهتر نیست بر یک یا چند شبکه تمرکز نمایید؟

    معرفی  شبکه های اجتماعی

    • اینستاگرام: محبوب ترین و پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی سازگار با محتوای سرگرم کننده، کوتاه، تصویری و مناسب برای معرفی و فروش محصولات و خدمات بخش B2C  
    • فیسبوک: اولین شبکه اجتماعی که در ایران فراگیر شد و هنوز هم پر مخاطب ترین شبکه در جهان می باشد. فیس بوک انعطاف پذیری بالایی در انتشار انواع محتوا دارد و شاید همین دلیل محبوبیت این شبکه دارد. اما فیلتر بودن این شبکه در ایران و حضور رقبای قدرتمندی مثل فیسبوک موجب کاهش استقبال از این شبکه شده است. اما در صورتی که کسب و کار شما در حوزه بین المللی فعالیت می کند پروفایل فعال در فیسبوک به خصوص در حوزه       B2C  تاثیرگذار است.
    • پینترست: پینترست را می توان اینستاگرام هنرمندان، تصویرگران و گرافیست ها دانست. در صورتیکه در حوزه های هنری و تصویری کار می کنید حضور در این شبکه می تواند شما را به شبکه هنرمندان و تصویرگران وصل نماید.
    • توئیتر: رسانه اجتماعی که هدف آن به اشتراک گذاری نظرات و بازاریاب اجتماعی است. در صورتیکه در حوزه مسائل اجتماعی فعالیت می کنید مانند NGO  ها یا قصد بازاریابی سیاسی دارید یا می خواهید به عنوان یک صاحب نظر فعالیت های Personal Branding داشته باشید. توئیتر شبکه اجتماعی بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.
    • تلگرام: ابتدا با عنوان پیام رسان در جامعه ایرانی معرفی شد. اما از زمانیکه قابلیت ایجاد کانال به این اپلیکیشن اضافه شد، می توان تلگرام را نیز جزء رسانه های اجتماعی محسوب نمود. متاسفانه فیلتر شدن آن موجب کاهش تعداد کاربران این شبکه شد اما همچنان جزء شبکه های پرطرفدار ایرانیان است می توان روی آن حساب کرد.

     

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در pinterest
Pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

اهمیت و مزایای ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی

ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی چیست؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی یکی از روش‌های رایج بازاریابی محتوا است که در سال‌های اخیر و با گسترش اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و سوشال‌مدیاها مانند اینستاگرام بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفته.

در این نوشته قصد داریم با این روش تولید محتوا در دیجیتال مارکتینگ آشنا شده و پیرامون سناریوی ساخت ویدیوی حرفه‌ای و ابزارهای تولید و ادیت (ویرایش) ویدیو صحبت کنیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه دیجیتال مارکتینگ از شیوه های نوین بازاریابی در فضاهای اینترنتی می باشد که البته دارای روش های متنوعی است که با گذشت و رشد تکنولوژی بازاریابی دیجیتال جایگزین روش های سنتی تبلیغات شده است. با توجه به استفاده روز افزون کاربران از این فضا، شرکت ها با این روش می توانند مشتریان زیادی را از بین کاربران جذب کنند. البته که تبلیغات در این فضا نیازمند دانش و مهارت های خاص خود است.

تولید محتوا اینستاگرام

۵ نکته جذاب سناریو تولید محتوا اینستاگرام

زمان مطالعه: ۳ دقیقه مخاطب اینستاگرام اصلاً حوصله ندارد. پس باید در همان ۲ ثانیه اول توجهش را بقاپید. اما چطوری؟ در نوشتن سناریو تولید محتوا اینستاگرام رعایت این  ۵  نکته می تواند بسیار کمک کننده باشد.

شکسته نویسی در بازاریابی محتوا زبان محاوره را برای ارتباط با مشتری ملموس تر می کند.

اصول شکسته نویسی در بازاریابی محتوا

زمان مطالعه: ۷ دقیقه درست نوشتن و در عین حال صمیمانه نوشتن دغدغه بسیاری وبلاگ نویسان است. هندوانه یا هندونه؟، می خواهم یا می خوام؟، ماست یا ماس؟ خانه یا خونه؟
در این مقاله اصولی برای شکسته نویسی معرفی می کنیم

تخصص در بازاریابی محتوا،سئو،شبکه هاب اجتماعی،بازاریابی موبایل از جمله مهارت های یک دیجیتال مارکتر است.

۷ مهارت ضروری یک دیجیتال مارکتر

زمان مطالعه: ۷ دقیقه امروز شش مهارت فنی و کلیدی یک بازاریاب دیجیتال را مرور می کنیم. یاد گیری این مهارت ها کار دشواری نیست. بلکه نیازمند عشق به یادگیری و زمان کافی است.