۷ مهارت ضروری یک دیجیتال مارکتر

زمان مطالعه: 7 دقیقه
امروز شش مهارت فنی و کلیدی یک بازاریاب دیجیتال را مرور می کنیم. یاد گیری این مهارت ها کار دشواری نیست. بلکه نیازمند عشق به یادگیری و زمان کافی است.
تخصص در بازاریابی محتوا،سئو،شبکه هاب اجتماعی،بازاریابی موبایل از جمله مهارت های یک دیجیتال مارکتر است.
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin

دیجیتال مارکتر کیست؟

یک سری شایعات هست که دوست دارم اول در موردشان شفاف سازی کنم!

شایعات:

یک زمانی خیلی مد شده بود که دیجیتال مارکتر یک شغل باشه و خیلی ها خود را به عنوان یک دیجیتال مارکتر معرفی می کردند!

اما مگر یک همچین چیزی شدنی است؟ یعنی آدم در آن واحد چندین تخصص دارد؟! چندین شغل برای یک فرد!

واقعیت:

دیجیتال مارکتینگ از چندین تخصص تشکیل شده، طبیعتا هر تخصص یک متخصص لازم دارد!

  • Marketing Strategist
  • Social Media Marketer
  • Content Specialist
  • Web Master
  • Seo Specialist
  • Video Specialist
  • Graghist

هر کدام از این موارد بالا یک تخصص محسوب می شود. طبیعی است که شما نمی توانید در تمام این موارد، مهارت یک متخصص را داشته باشید. اما به طور مثال شما به عنوان یک متخصص سئو باید نکات مربوط به سئوی محتوا را بلد باشید. یا به عنوان وب دیزاینر لازم نیست زبان PHP بلد باشید اما باید از قابلیت های این زبان خبر داشته باشید تا طرح قابل اجرا بزنید.

نیاز به یک دیجیتال مارکتر برای موفقیت در کسب و کار های آنلاین و کوچکی که امروزه به سرعت درحال توسعه هستند همواره حس می شود. با توجه به روند رو به رشد کسب و کارهای آنلاین از یک طرف و رکود اقتصادی و نرخ بالای بیکاری از طرف دیگر، رشد کسب و کارهای کوچک و آنلاین چشمگیر شده است. همچنین ما شاهد فروشگاه های آنلاین کوچک و کسب و کارهای خانگی و خانوادگی هستیم که اتفاقا سودآور هم هستند و به خوبی از فضای مجازی برای تبلیغ محصولات و خدمات و ارتباط با مشتریانشان استفاده می کنند.

آیا میدانید مهارت های یک متخصص دیجیتال مارکتینگ چیست؟ مسئولیت ها چه طور تقسیم می شوند؟

با توجه به بازار محدودی که  کسب و کارهای کوچک دارند، یک نفر می تواند از پس مهارت های دیجیتال مارکتینگ برآید و کارهای لازم برای تبلیغ ، فروش و مدیریت ارتباط با مشتریان و .… را انجام دهد.

به عبارتی، بازاریابی دیجیتال در این کسب و کارها ارتشی یک نفره است.

نتیجه بحث ما این شد که تخصصی به نام دیجیتال مارکتینگ عملا وجود ندارد و حوزه دیجیتال مارکتینگ عملاً از چندین تخصص تشکیل شده است. یادگیری این مهارت ها با توجه به منابع بی شماری که امروز از طریق اینترنت در اختیارمان قرار دارد، کار دشواری نیست. بلکه نیازمند عشق به یادگیری و زمان کافی است. حالا این ارتش یک نفره باید به مهارت هایی مجهز باشد تا در میدان بازار خوش بدرخشد؟ امروز مهارت های فنی و کلیدی یک دیجیتال مارکتر را مرور می کنیم و توضیح می دهیم اگر به هرکدام از این تخصص ها علاقمند هستید چه مهارت ها و توانمندی هایی را باید یاد بگیرید.

۱- مهارت تولید محتوای ویدئویی یا بازاریابی ویدئویی

 

بازاریابی محتوای ویدئویی در دیجیتال مارکتینگ روشی موثر برای انتشار پیام بازاریابی کسب و کار شما
محتوای ویدئویی هر روز سهم بیشتری در اینترنت به خود اختصاص می دهد و یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین انواع محتوا است که این روزها طرفداران خیلی زیادی دارد و به این زودی ها از رده خارج نمی شود. تولید محتوای ویدئویی و یادگرفتن اصول فیلم برداری، کارگردانی و تدوین می تواند منبع درآمد خیلی خوبی برای شما باشد. به عنوان یک دیجیتال مارکتر لازم نیست یک تصویر بردار و ادیتورحرفه ای باشید، اما توانایی درست کردن ویدئو های کوتاه می تواند شروع خوبی باشد.

 تولید محتوای ویدئویی شامل دو بخش است.

بخش اول: تصویربرداری
با وجود موبایل های هوشمند، تصویر برداری دیگر کار مشکلی نیست. اگر می خواهید کار حرفه ای تری ارائه دهید، دوربین های تخصصی تر هم در بازار فراوان است و البته کمی گران قیمت هستند. اما چه با دوربین گوشیتان و چه با دوربین های آماتور و حرفه ای موجود در بازار، با رعایت نکات ویدئومارکتینگ می توانید یک تصویر حرفه ای و مطلوب تهیه کنید

بخش دوم: ادیت تصاویر گرفته شده
نرم افزارهای بسیاری هستند که یادگیری آن ها بسیار آسان است و شما به عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ می توانید به راحتی یک محتوای ویدئویی  مثلاً یک ویدئوی آموزشی یا مصاحبه با صاحب نظران زمینه ای که در آن فعالیت می کنید، ویدئوهای پشت صحنه از محیط کارتان و انواع و اقسام ویدئو ها را تهیه کنید. یکی از محبوب ترین این نرم افزارها نرم افزار Tech Smith Camtasia  که با وجود حجم کمی که دارد، امکانات نسبتاً خوبی در اختیار شما قرار می دهد و به خوبی می توانید از پس کارهای ادیت در حد نیمه حرفه ای را در اختیار شما قرار می دهد. سایر نرم افزارهای ادیت مثل Adobe Premiere که حرفه ای ها از آن استفاده می کنند و یادگیری آن کار دشواری نیست، اما باید وقت بگذارید و کار کردن با آن را یاد بگیرید. با این نرم افزار می توانید انواع افکت ها و فوت و فن های ادیت را به خوبی و در حد یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه ای انجام دهید.

۲- بازاریابی محتوا

 

از جمله مهارت های دیجیتال مارکتر بازاریابی محتوا برای توزیع مطالب باارزش برای جذب مشتری است.

یکی از مهارت های بسیار مهم یک دیجیتال مارکتر، تولید محتوای ارزشمند به صورت خلاصه می باشد یعنی شما به عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ باید ببینید مشتریانتان به چه اطلاعاتی نیاز دارند! و به این سئوالاتشان پاسخ دهید.
البته که منظورم اطلاعاتی در حوزه کاری شما هست. مثلا اگر تولید کننده کفش هستید. مشتریان شما دوست دارند چه اطلاعاتی در مورد کیف و کفش داشته باشند. از قیمت محصولاتتان، ویزگی های محصولاتتان، نکاتی که باید در هنگام خرید کفش به آن دقت کنند تا….

یادتان باشد. هدف بازاریابی محتوا کمک به مشتریان است.
صادقانه به مشتریانتان کمک کنید و مشکلاتشان را حل کنید.
مردم صداقت را در ک می کنند و آن را دوست دارند و برعکس از ریاکاران بدشان می آید.

محتوا هسته اصلی مهارت های بازاریابی دیجیتال است و نقش کلیدی در موفقیت شما بازی می کند. شما به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید بدانید که چطور محتوای باکیفیت، سازگار با SEO در قالب های مختلف تولید کنید و مخاطبان را تشویق به تعامل بیشتر نمایید.

امروزه تولید محتوای سئو شده و کاربر پسند یکی از پر درآمدترین شغل ها می باشد. اگر نویسنده خوبی هستید و درست سرچ کردن را بلد هستید محتوا نویس خوبی می شوید. البته باید اصول سئو کردن محتوا، انتخاب و شخصی سازی تصاویر با فتوشاپ را هم بلد باشید. اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید که کارتون خیلی بهتر از آب درمیاد.

۳- طراحی گرافیکی

کارشناس دیجیتال مارکتینگ برای طراحی وبسایت از فتوشاپ کمک می گیرند.

کسی که بلده با چرخ خیاطی کار کنه، لزوماً طراح لباس نیست و به همین ترتیب، کسی که بلده با فتوشاپ کار کنه، لزوماً گرافیست نیست. طراحی گرافیک یک هنر و یک تخصص است و شما برای طراحی مهم کسب و کارتان مثل لوگو و المان های برندتان لازمه حداقل از نظر یک طراح استفاده کنید. اما نباید دست و پا بسته باشید بخصوص در تولید محتوا نیاز دارید تغییراتی در تصاویر ایجاد کنید، عکس ها را روتوش کنید و یا تصاویری جدید بسازید. بنابراین شما به عنوان یک بازاریاب دیجیتال باید دانش ابتدایی در زمینه طراحی گرافیکی و نرم افزارهای ویرایشی از جمله فتوشاپ و کانوا و… داشته باشید تا پاسخ گوی نیاز های تان باشد بخصوص وقتیکه به حرفه ای ها دسترسی ندارید و زمان برایتان مهم است.

۴- طراحی و مدیریت وبسایت

طراحی یک سایت هدفمند برای ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال نیازمند مهارت یک متخصص دیجیتال مارکتینگ است.

طراحی سایت یکی دیگر از مهارت های دیجیتال مارکتینگ است، که برای پیاده سازی آن نرم افزارهای مختلفی وجود دارد. نرم افزارهای مدیریت محتوا که WordPress معروف ترینشان است، دست شما به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ را باز گذاشته تا بدون دانش برنامه نویسی و حتی یک خط کد سایت خوبی برای کسب و کارتان طراحی کنید و محتوا و محصولاتتان را از این طریق مدیریت کنید. البته طراحی سایت حرفه ای به این سادگی ها هم نیست به خصوص زمانیکه می خواهید سایت را کمی حرفه ای تر کنید، Responsive بودن و تجربه کاربری مناسب UX اهمیت پیدا می کند و باید از مشاوره طراحان وب استفاده کنید.

۵- SEO& SEM

بهینه سازی موتورهای جستجو و بازاریابی موتورهای جستجو مهارت مهمی است که حتما یک دیجیتال مارکتر باید دستی در آتش داشته باشد.البته تکنیک های حرفه ای سئو و مسائل مربوط به برنامه نوسی back end را باید به تیم های فنی واگذار کنید . اما داشتن یک درک کلی در مورد سئو و دانستن مهم ترین موارد ضروری است.

۶- تحلیل داده ها

در حوزه دیجیتال مارکتینگ از جمله مهارت های دیجیتال مارکتر کار با سرویس گوگل آنالیتیکس است.

یکی دیگر از مهارت های بازاریابی دیجیتال تحلیل داده ها می باشد. با وجود نرم افزارهای آنالیز و مهم ترینشان یعنی Google Analytics ، گرد آوری این گزارش ها بسیار آسان است و هنر شما به عنوان دیجیتال مارکتر کسب بینش بازاریابی و ارائه راه حل های درست بازاریابی است. تا می توانید توسط نرم افزارهایی مثل Google Analytics، Hotjar و Heap Analytics رفتارمشتریانتان را بررسی کنید و گزارش های ماهانه یا سه ماهانه( بنا بر وسعت کارتان تهیه کنید) تا از این طریق تصمیمات برای کسب و کارتان اتخاذ کنید.
مثلاً: کدام محتوای سایت بیشتر بازدید کننده داشته، کدام ساعات و روزهای هفته بیشتر بازدید کننده داشتید، کدام محصولات با استقبال بیشتری روبرو شدند؟ بیشترین سئوالات مشتریانتان حول چه موضاعتی می چرخد؟ و…

۷- سوشال مدیا مارکتر Marketer Social Media

 در حال حاضر بازاریابی شبکه های اجتماعی در کشور ما متاسفانه به اینستاگرام محدود شده است و البته کسب و کارهای صنعتی از لینکدین هم استفاده می کنند. اما آنچه که مورد توجه بیشتر کاربرها هست بازاریابی از طریق اینستاگرام می باشد که نیاز به افرادی خلاق دارد. یک سوشال مدیا مارکتر طراح و گرافیست نیست اما باید کار کردن با نرم افزارهایی مثل فتوشاپ، پریمیر را بلد باشد. بنابر این یک دیجیتال مارکتر حداقل در سطح کار با پنل ها باید روی این نرم افزارها مسلط باشد. 

نتیجه گیری

مطمئناً وظایف دیجیتال مارکتر به اینها ختم نمی شوند و آنچه ما گفتیم قطره ای بود از دریا. اما برای شروع کار یادگیری این مهارت ها حتماً کمکتان می کند. شرکت های بزرگ و حتی متوسط برای هرکدام از مهارت های دیجیتال مارکتینگ که گفته شده چندین نیرو استخدام می کنند تا از پس حجم زیاد کارها برآیند. اما دو نکته یادتان باشد. اول اینکه
مهارت های بازاریابی دیجیتال آنقدر به هم پییوسته و به اصطلاح میان رشته ای هستند که شما باید از همه چیز دانش ابتدایی داشته باشید مثلا بازاریابی محتوا و سئو کاملا به هم مرتبط اند و باید از هر دو بدانید. دوم اینکه برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک که حجم سفارشات بالا نیست یک نفر به خوبی از پس همه کارها بر می آید در نتیجه مجهز بودنتان به این مهارت ها باعث افزایش بهروری خواهد شد.

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در pinterest
Pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

اهمیت و مزایای ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی

ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی چیست؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی یکی از روش‌های رایج بازاریابی محتوا است که در سال‌های اخیر و با گسترش اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و سوشال‌مدیاها مانند اینستاگرام بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفته.

در این نوشته قصد داریم با این روش تولید محتوا در دیجیتال مارکتینگ آشنا شده و پیرامون سناریوی ساخت ویدیوی حرفه‌ای و ابزارهای تولید و ادیت (ویرایش) ویدیو صحبت کنیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه دیجیتال مارکتینگ از شیوه های نوین بازاریابی در فضاهای اینترنتی می باشد که البته دارای روش های متنوعی است که با گذشت و رشد تکنولوژی بازاریابی دیجیتال جایگزین روش های سنتی تبلیغات شده است. با توجه به استفاده روز افزون کاربران از این فضا، شرکت ها با این روش می توانند مشتریان زیادی را از بین کاربران جذب کنند. البته که تبلیغات در این فضا نیازمند دانش و مهارت های خاص خود است.

تولید محتوا اینستاگرام

۵ نکته جذاب سناریو تولید محتوا اینستاگرام

زمان مطالعه: ۳ دقیقه مخاطب اینستاگرام اصلاً حوصله ندارد. پس باید در همان ۲ ثانیه اول توجهش را بقاپید. اما چطوری؟ در نوشتن سناریو تولید محتوا اینستاگرام رعایت این  ۵  نکته می تواند بسیار کمک کننده باشد.

شکسته نویسی در بازاریابی محتوا زبان محاوره را برای ارتباط با مشتری ملموس تر می کند.

اصول شکسته نویسی در بازاریابی محتوا

زمان مطالعه: ۷ دقیقه درست نوشتن و در عین حال صمیمانه نوشتن دغدغه بسیاری وبلاگ نویسان است. هندوانه یا هندونه؟، می خواهم یا می خوام؟، ماست یا ماس؟ خانه یا خونه؟
در این مقاله اصولی برای شکسته نویسی معرفی می کنیم

کپی رایتر کسی است که مشتری را برای خرید یک محصول،تماس برای دریافت اطلاعات و...ترغیب می کند.

کپی رایتر کیست؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه وقتی می گویید “من یک نویسنده کپی رایتر هستم”، بسیاری از افراد فکر می کنند نویسنده کپی رایتر بدان معنی است که شما می توانید از اطلاعات آن ها در برابر سرقت محافظت کنید و آن را حق کپی رایت و غیره ربط می دهند.