لوگوی گام چهارم
بازاریابی دیچیتال

اصول شکسته نویسی در بازاریابی محتوا

زمان مطالعه: 6 دقیقه
درست نوشتن و در عین حال صمیمانه نوشتن دغدغه بسیاری وبلاگ نویسان است. هندوانه یا هندونه؟، می خواهم یا می خوام؟، ماست یا ماس؟ خانه یا خونه؟ در این مقاله اصولی برای شکسته نویسی معرفی می کنیم
اصول شکسته نویسی در وبلاگ نویسی
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin

مقدمه

موضوع شکسته نوشتن ، این روزها دغدغه بسیاری از ما که در کار تولید محتوا هستیم، شده. از طرفی دوست نداریم زبان فارسی را زیر سئوال ببریم. دوست نداریم کسی فکر کند ما بیسوادیم  و از طرف دیگر، دلمان می خواد صمیمی و خودمانی بنویسیم.

درست بنویسیم یا صمیمی بنویسیم؟

زبانشناسان به صمیمی نوشتن می گن ” شکسته نویسی” و  سر اینکه شکسته نویسی درسته یا نه کلی بحث می کنند! یعنی اگر  قدیم ها در کتاب زبان فارسی مسئله زبانشناسان این بود که به دانش آموزان یاد بدن “علیه” درسته و ” برعلیه” نادرست، حالا دیگر باید ثابت کنند “اشتماع” نادرست است و ” اجتماع” درست است! حتی اگر در به صورت مهاوره ای آن را ” اشتماع” تلفظ کنند.

به هر حال اگر  شما هم مثل من دنبال این سئوال هستید که موقع نوشتن یک محتوا برای وبلاگ یا وبسایتتان ” خونه ما” درسته یا “خانه ما”  کتاب “اصول شکسته نویسی، راهنمای شکستن واژه ها در گفتگوی داستان” نوشته علی صلح جو یک کتاب کوچک ۶۰ صفحه ایه که  راهنمای خوبی برای من بوده.

معرفی کتاب اصول شکسته نویسی علی صلح جو

 

 

 

 

” شکستن کلمات، به طوری که شکل متعارف کلمه را دگرگون نکند و فقط سرنخی باشد برای نشان دادن گفت و گوها، اشکالی ندارد، اما شکستن بیش از حد کلمات نه تنها کمکی به خواننده نمی کند بلکه مخل خواندن او می شود”

بخشی از کتاب اصول شکسته نویسی

 

 

 

 

همانطور که می بینید نویسنده اجازه شکسته نویسی را صادر می کند اما گوشزد می کند که باید حد اعتدال را در شکستن کلمات رعایت کنید. اما این حد اعتدال کجاست؟ و بالاخره ما تا چه اندازه اجازه داریم شکسته بنویسیم؟  این سئوالی است که در ادامه قصد داریم معیارهایی برای پاسخ به این سئوال مطرح کنیم.

معیار اول: روان خوانی متن

مهم ترین چیزی که در نوشتن باید برای خودمان ملاک و معیار قرار بدهیم این است که خواننده بتواند بدون وقفه و ساده و روان متن را بخواند چون تنها در این صورت است که از خواندن لذت می برد. پس اگر شکل کلمات را زیاده از حد تغییر دهیم نه تنها به خواننده کمکی نکردیم، بلکه تشویقش می کنیم زودتر صفحه را ببندد. بنابراین اگر به جای “هندوانه” بگوییم “هندونه” احتمالاً جلوی  روان خوانی متن رو نمی گیریم و به صمیمی شدن متن کمک کردیم اما اگر به جای ” ماست” بنویسیم “ماس” (چون عملاً در حرف زدن اینطور تلفظ می کینم)  نه تنها هیچ کمکی به خواننده نکردیم، بیشتر او را گیج می کنیم  طوری که احتمالاً باید چند بار جمله را بخواند تا منظور ما را درک کند. با این کار لذت خواندن را از خواننده می گیریم.

علی_فراهانی

 

 

 

 

خط قرمز شکسته نویسی:

آنقدر واژه ها را تغییر ندهید که از قیافه بیافتند و خواننده مجبور شود چندبار یک کلمه را بخواند تا منظور شما را بفهمد.

 

 

 

 

 

مغز ما چطور یک متن را می خواند؟

اکثر خوانندگان محتوای شما را در ذهنشان می خوانند . به این کار خاموش خوانی می گویند و در این حالت مخاطب شما واژه ها را نمی خواند، بلکه فقط آن ها را می بیند و همانجور که خودش می خواهد آواگذاری می کند.  به همین دلیل به صورت ناخودآگاه عبارتی مثل ” زنگ را زدند” را در ذهنش به صورت ” زنگ رو زدند” می خوانند یا وقتی شما می نویسید ” علی پارسال خانه اش را فروخت” مخاطب ناخودآگاه در ذهنش اینطور می خواند: ” علی پارسال  خونش رو فروخت”

ننویسیمشکسته نویسی این کلمات نادرست است بنویسیمشکستن این کلمات نادرست است
وختی  وقتی
خیابان خیابون

 

 

 

 

 

 

معیار دوم: نحو گفتار را در نوشته هایتان رعایت کنید.

استفاده از نحو گفتاری خیلی بیشتر از شکسته نویسی روان خوانی را برای خواننده آسان می کند. پس بیشتر از آنکه نگران شکسته نوشتن باشید، در درجه اول نحو نوشتاری را ساده کنید. یعنی  جملات را ساده کنید مثلاً به این جمله توجه کنید:

“چنانچه تاخیرش به دو ساعت بینجامد، به سوی منزلش عزیمت خواهم کرد”

یا این جمله:

“تو را چه می شود؟”

این دوتا جمله را به هیچ وجه نمی توان با لحن گفتاری معمولی خواند چون به سبک گفتاری نوشته نشده پس به جای تو را چه می شود می توانیم خیلی راحت  بنویسیم  “چته؟”

 

یک روش خوب و راحت برای ساده شدن نوشته هاتان:

اول از همه متن را به صورت شکسته دقیقاً همانطور که تلفظ می شوند، بنویسید و در مرحله بعد کلماتی را که شکسته نوشتید را اصلاح کنید و صورت درستش را بنویسید.

محتوا نویسی در فضای مجازی خیلی شبیه نمایش نامه نویسی است.  تکنیک های نمایش نامه نویسی که پر از گفتگو و مهاوره است در این زمینه می تواند کمک خیلی خوبی باشه. نمایش نامه نویس ها مدام در حال دیالوگ نوشتن هستند. برای همین، زیاد از این تکنیک استفاده می کنند.

مثلاً:

اول بنویسید: “وقتی گف نباس بهش زیادی تارف بکنی ینی همین”

حالا اصلاحش کنید: “وقتی گفت نبایست به اش زیادی تعارف کنی یعنی همین”

معیار سوم: تعداد هجاهای کلمه

کلاس اول دبستان را که به خاطر دارید؟ یادتان هست کلمات را بخش بخش  می کردیم؟! و تازه براش شعر هم می ساختیم.

“آب چند بخشه؟” یک بخش

” می روم چند بخشه؟” دو بخش  “می” “روم”

“هتدوانه چند بخشه” چهار بخش “هن” “دِ” “وا” “نه”

معیار سوم و آخرین معیاری که برای شکستن یا نشکستن کلمات به کار  می بریم هجای کلمات است.

شما فقط می توانید واژه هایی را بشکنید که :

صورت گفتاریشان در مقایسه با صورت نوشتاری، هجای کمتری داشته باشد

 

بنابراین نمی توانید بنویسید “لونه” “میدون” ” خونه” چون تعداد بخش هایشان هم به صورت گفتاری و هم به صورت نوشتاری یکسان است. اما کلمه ” هندونه” فرق می کند. چون تعداد هجای متنی و گفتاری این کلمه متفاوت است پس می تونیم بجای ” هندوانه” بگیم ” هندونه”

نتیجه گیری: چه واژه هایی را باید شکست؟

در این مقاله سه معیار برای شکستن یا نشکستن واژه ها معرفی کردیم. معیار اول، روان خوانی یعنی صورت کلمه آنقدر تغییر نکند که حافظه تصویری فرد نتواند صورت درست کلمه تشخیص دهد و فرد باید چند باز کلمه را بخواند تا مثلا بفهمد که منظور شما از ” اشتما” همان “اجتماع” است. هرچند در صحبت کردن همیشه آن را ” اشتما” تلفظ می کند! معیار دوم، ” نحو گفتاری” در نوشتن تر از شکستن کلمات است. یعنی قلمبه سلمبه ننویسید. مثلاً به جای “این موضوع حائز اهمیت است” خیلی راحت بنویسید ” این موضوع اهمیت دارد” یا بجای ” جلوگیری به عمل می آورد” بنویسیم “جلوگیری می کند” یا بجای ” این موضوع توسط شورای نگهبان رد شد” بنویسید” “شورای نگهبان این موضوع را رد کرد”و …

معیار سوم، به تفاوت تعداد هجا یا همان بخش های کلمات موقع گفتن و نوشتن توجه کنید. مثلاً کلمه ” می روم” را می توانید ” می رم” بنویسید چون صورت نوشتاریش سه بخش دارد و صورت گفتاریش دو بخش. یا همین کلمه “می توانم” که من در این متن زیاد بکار بردم را می تونید ” می تونید” بنویسید چون صورت نوشتاریش چهار بخش و  صورت گفتاریش سه بخش دارد. یکی پر کاربرترینش کلمه ” است” است مثلا ” هوا سرد است” را براساس این معیار نمی تونیم ” هوا سرده” بنویسیم. چون تعداد بخش هاش تفاوتی ندارند. اما صورت ماضی نقلی است را می تونیم حذف کنیم. مثلاً به جای ” علی رفته است سر کار” می تونیم بنویسیم ” علی رفته سر کار” یا ” مامان خوابیده”

در ادامه جدولی  از پرکاربردترین کلماتی که می تونید بشکنید یا نمی تونید بشکنید را آوردیم. باشد که مقبول طبع مردم صاحب نظر شود.

کلمات بشکنیم
می روم می رم
می آیم می آم
می گویم می گم
صدایم گرفته صدام گرفته
غذایت سرد شد غذات سرد شد
هندوانه هندونه
می توانم می تونم
خوابیده است خوابیده

 

کلمات نشکنیم
می خورند می خورن
نان نون
همان همون
زبان زبون
دوام دووم
لانه لونه
خانه خونه
بفرمایید بفرمایین
بنویسید بنویسین
بچه ها رفته اند بچه ها رفته ان
درخت ها، کارها (تمامی ضمایر جمع) درختا، کارا
هوا سرد است هوا سرده
میز را تمییز کن میزو
را رو

 

سخن آخر:

تصمیم گیری در مورد شکستن یا نشکستن کلمات فقط برای راحتی و روانی متن است. برای اینکه خواننده بتونه در دنیای داستان و ایده های شما غرق شود. مطالبی که در این مقاله گفتیم تنها معیارهای رایج در مورد شکسته نویسی بود و مرور آثار نویسندگان حرفه ای مثل جمالزاده، صادق هدایت، بهرام صادقی و… نشان می دهد که شکسته نویسی یک چیز بیشتر سلیقه ای است تا بر اساس اصول و چهارچوب های سفت و سخت و در نهایت این شما هستید که به عنوان نویسنده تصمیم می گیرید بشکنید یا نشکنید و براساس بازخورد هایی که از مخاطبانتان می گیرید کارهایتان را اصلاح کنید. حسن ختام این مقاله بخشی از کتاب عدل نوشته صادق چوبک است که به هیچ یک از اصول بالا برای شکسته نویسی را رعایت نکرده!!

“من دمبشو میگیرم و شما هر کدومتون یه پاشو بگیرین و یهو از زمین بلندش میکنیم. اونوخت نه اینکه حیوون طاقت نداره و نمیتونه دساشو رو زمین بزاره یهو خیز بر میداره”

بخشی از داستان کوتاه “عدل” نوشته صادق چوبک

 

 

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در pinterest
Pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

انواع رسانه ها در دیجیتال مارکتینگ-قسمت اول

زمان مطالعه: ۶ دقیقه تمامی رسانه هایی که شما برای تبلیغ محصولات و خدمات خود چه در محیط سنتی و چه در فضای آنلاین از آن استفاده می کنید، حکم ابزارهایی را دارند که به شما کمک می کنند تا محصول خود را به مشتریان معرفی کنید. اما کدام رسانه می تواند موفقیت شما را تضمین کند؟

تبلیغات نمایشی

انواع رسانه ها در دیجیتال مارکتینگ- قسمت دوم

زمان مطالعه: ۷ دقیقه در قسمت اول معرفی انواع رسانه های دیجیتال در مورد تبلیغات نمایشی صحبت کردیم و  تبلیغات بنری، تبلیغات همسان، تبلیغات بینابینی، تبلیغات ویدئویی را برسی کردیم. دانستیم که این نوع تبلیغات با هدف افزایش آگاهی مخاطبان از برند کسب و کار شما و افزایش ترافیک وبسایت انجام می شود.

copy writing

کپی رایتر کیست؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه وقتی می گویید “من یک نویسنده کپی رایتر هستم”، بسیاری از افراد فکر می کنند نویسنده کپی رایتر بدان معنی است که شما می توانید از اطلاعات آن ها در برابر سرقت محافظت کنید و آن را حق کپی رایت و غیره ربط می دهند.

چطور یک وبسایت خوب سفارش دهیم؟!

زمان مطالعه: ۶ دقیقه در این  سلسله مقالات قصد داریم مراحل سفارش و طراحی یا  به عبارتی آماده سازی وب سایت را به صورت گام به گام برای شما توضیح دهیم. آشنایی با مراحل طراحی باعث می شود، خواسته های خودتان از وبسایت را بهتر برای برنامه نویس روشن کنید و در نهایت  با موفقیت وب سایتتون رو راه اندازی کنید.

مهارت-دیجیتال-مارکتر

۶ مهارت ضروری یک دیجیتال مارکتر

زمان مطالعه: ۵ دقیقه امروز شش مهارت فنی و کلیدی یک بازاریاب دیجیتال را مرور می کنیم. یاد گیری این مهارت ها کار دشواری نیست. بلکه نیازمند عشق به یادگیری و زمان کافی است.

برندینگ از کجا شروع می شود؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه از قرن ها پیش، شرکت ها برند به عنوان وسیله ای برای متمایز کردن محصولات خود از محصولات رقبا استفاده می کردند. برند وسیله ای است برای ایجاد تمایز، اما این تمایز از کیفیت شروع می شود.