کانون بازاریابی دیجیتال گام چهارم

چطور یک وبسایت خوب سفارش دهیم؟!

زمان مطالعه: 6 دقیقه
در این  سلسله مقالات قصد داریم مراحل سفارش و طراحی یا  به عبارتی آماده سازی وب سایت را به صورت گام به گام برای شما توضیح دهیم. آشنایی با مراحل طراحی باعث می شود، خواسته های خودتان از وبسایت را بهتر برای برنامه نویس روشن کنید و در نهایت  با موفقیت وب سایتتون رو راه اندازی کنید.
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin

طراحی وب سایت از کجا شروع  می شود ؟

فرض کنید صاحب یک کسب و کار هستید  و یا نه ، اصلا  به هر دلیلی تصمیم به راه اندازی یک وب سایت دارید. پس اولین کاری که میکنید  در سایت های مختلف  جستجو می کنید و به دنبال کسب اطلاعات در زمینه طراحی سایت هستید که در نهایت،  انبوهی از ابهامات در ذهنتان شکل میگیرد . اما  چطور  می تونید برای  این ابهامات پاسخ  درست و مناسب پیدا کنید؟  پس به سراغ یک طراح سایت می روید و در مورد سایتی که می خواهید داشته باشید با او صحبت می کنید.

  • اما چطور می توانیم یک گفتگوی سازنده داشته باشیم ؟
  • چگونه  تمام  خواسته های خودمان را با زبانی ساده و قابل فهم به طراح بگوییم تا همان چیزی که مدنظر ماست را اجرا کند؟

برای کمک به شما ، ما تمام مراحل و پیش نیازهایی را که شما برای راه اندازی یک سایت نیاز دارید، در این مقاله گنجانده ایم.

با ما همراه باشید تا به ابهامات شما پاسخ دهیم.

 

مرحله اول: هدف شما از طراحی سایت چیست؟

چه چیزی باعث شده که به فکر راه اندازی وب سایت بیفتید؟

وقتی هدف مشخص باشه میتونه ب این سوالات پاسخ بده، سایت برای کیست؟ چرا وجود دارد؟ چه نیازهایی رو رفع میکند؟ و ….
طراحی_سایت
اجازه بدین با ذکر یک مثال براتون قضیه رو روشن تر کنیم:

یک موسسه آموزشی رو در نظر بگیرید، مدیر آموزشگاه قصد راه اندازی یک وب سایتو داره، خب  اولین چیزی ک باید در نظر بگیره اینه که هدفش از راه اندازی این سایت چیه؟ هدف مدیر آموزشگاه در درجه اول، نمایش  و معرفی  آموزشگاه به دیگران  و در درجه  بعدی، معرفی خدماتی که موسسه ارائه میده، اگه امکانش باشه که اون خدماتو  به صورت مجازی در اختیار دانش آموزان  قرار داد، این امکانات  درسایت لحاظ بشه.

مرحله دوم: دقیقا چی می خوایم؟

این مرحله یکی از مهم ترین مراحل طراحی وب سایته چون عدم اطلاعات کافی منجربه کاهش سرعت انجام  کار و کاهش نسبی کیفیت می شه و بعضاً  باعث شکست پروژه میشه. این مرحله یه جورایی مثله پی ریزی ساختمونه

“خشت اول چون نهد معمار کج        تا ثریا  میرود دیوار کج”

 

اگه این مرحله به دقت انجام شه و تمام جزئیات لحاظ شه ، در پایان این مرحله به یک مستند جامع و کامل می رسیم که شامل تمام نیازمندی های ریز و درشت سایته و یک جورایی کلید ما برای مرحله های بعدیه که بدون  این ادامه مسیر ممکن نیست  و اگر هم بقیه مسیرو بدون این طی کنیم قطعا نتیجه دلخواه رو نمیگیریم.

بعد از اینکه هدف مشخص شد باید ببینید چه امکانات و خدماتی مد نظر تان است که در سایت گنجانده شود؟

تمام  امکاناتی که مد نظرتان است را باید با جزئیات کامل تعریف کنید یک لیست

از تمامی امکانات و خدمات سایت تهیه کنید  و در صورت نیاز بنابه صلاح دید سایت

و منافع تان ، لیست را ویرایش کنید.

 

قراره چه نیازهایی رفع بشه؟

آیا سایت شما فقط برای نمایش اطلاعات وجود داره؟ برای فروش محصولات؟ برای ثبت نام؟  پاسخ به این پرسش ها مشخص میکند ک وب سایت شما چگونه وب سایتی است.

برای درک بهتر مطلب،  به مثال سایت آموزشگاه برمیگردیم، به نظر شما  وب سایت موسسه آموزشی چه امکاناتی میتونه داشته باشه؟

امکانات مختلفی میتونه داشته باشه،  مدیر اموزشگاه  برای راحتی کار و صرفه جویی در زمان، میتونه  ثبت نام دانش آموزان رو از طریق سایت انجام بده، و یا حتی برگزاری آزمون آنلاین هم میتونه یکی از خدماتی باشه که این سایت ارائه میده.

از جمله امکانات و خدمات دیگر  میتونیم به بخش اخبار آموزشگاه -برای مطلع شدن دانش آموزان و والدین از  آموزشگاه  ، تالار گفتگو –برای گفتگوی دانش آموزان با یکدیگر یا گفتگوی والدین با مربیان فرزندان خود، قسمت وبلاگ برای ارائه مطالب مفید و آموزنده ، قسمت تفریح و سرگرمی برای سرگرم شدن دانش اموزان ، امکان گذاشتن نظر در هر قسمتی از سایت بنابه  سیاست آموزشگاه  و ….اشاره کنیم.  خدمات و امکاناتی که ذکر شد تنها پاره ای از خدماتی هستن که سایت  موسسه آموزشی  میتونه ارائه بده.

خب مخاطبان سایت چه کسانی هستند؟ با توجه به مثالی که بیان شد در اینجا مخاطبان سایت آموزشگاه، همان دانش اموزان  والدینشان میباشند.

رقبا چه کسانی هستند؟بررسی رقبا ، سایت و امکاناتی ک سایت رقیب به مخاطبان شما ارائه میدهد باید در این مرحله لحاظ بشه.

مزیت برتری رقیب نسبت به شما چیست؟ چه مزیتی نسبت به رقیب دارید که مخاطبتون رو جذب کنه؟ باید این مسائل رو به دقت بررسی کنین و تحلیل کنید  و در راستای این کار باید به  طراحی و کارهای بصری  سایت و  مطالب و خدماتی که رقبا ارائه میدهند توجه کنید و مورد  بررسی قرار دهید.

خب بعد از بررسی این موارد میرسیم به قسمت دامنه و هاست، دامنه چیه؟ هاست چیه و چرا باید باشه؟

برای ایجاد وب سایت به دو چیز نیاز دارید:

نام دامنه (آدرس وب مانند YourWebSite.com )

نام دامنه همون آدرسیه که مخاطبان تون، توی مرورگر خودشون تایپ میکنن و با کلیک کردن وارد سایت شما  میشن.

انتخاب نام دامنه یکی از موارد مهم است  و باید نامی برای دامنتون انتخاب کنید که متناسب با وب ساییتتون و برند تجاریتون باشه و در عین حال چیز عجیب و غریب و پیچیده ای انتخاب نکنین که کاربر نتونه اونو به ذهنش بسپاره.

میزبانی وب یا هاست (سروری که سایت شما را به اینترنت وصل می کند)

برای ذخیره تصاویر ، محتویات و پرونده های وب سایت خود ، به یک هاست احتیاج دارید. بدون هاست ، وب سایت شما در اینترنت قابل مشاهده نخواهد بود.

داشتن نام دامنه شما بسیار حرفه ای تر از آن است که سایت خود را در دامنه شخص دیگری (مانند yourbusiness.my-free-website.com) قرار دهید ، و همچنین بسیار مقرون به صرفه است. بیشتر ارائه دهندگان میزبانی دامنه ها را به مدت یک سال بصورت رایگان (معمولاً ۱۵ دلار در سال) ارائه می دهند.

به طور خلاصه – بدون داشتن هاستینگ وب و نام دامنه ، وب سایت شما وجود نخواهد داشت.

توجه داشته باشید که دامنه ی خود را از شرکت های معتبر و بزرگ تهیه کنید تا در آینده برای رشد و توسعه وب سایتتان با مشکلات احتمالی مواجه نشوید و دامنه خود را از دست ندهید.

خب مرحله بعدی مشخص کردن نوع وب سایتتون هس،  در کل سه نوع وب سایت داریم استاتیک، نیمه داینامیک و داینامیک یا پویا.

در سایت استاتیک تعدا تغییرات معمولا کمه و ویرایش محتوا توسط طراح حرفه ای انجام میشه و این گونه سایتا همانند  کاتالوگی هسن ک هدفش معرفی اون کسب و کاره و قابل مدیریت نیست. طراحی سایتای استاتیک یک بار و اغلب با استفاده از Html  ،  Css  و جاوا اسکریپت انجام میشه.

وب سایت داینامیک یا پویا برعکس استاتیک، قابل مدیریت بوده و دارای سیستم مدیریت محتوا هم هست. طراحی سایت های داینامیک با برنامه نویسی به زبان های PHP، ASP و ASP.Net انجام شده و از Ajax نیز استفاده میشود.

وب سایتای نیمه داینامیک تا حدودی مشابه داینامیک هسن از این لحاظ که توسط مدیر قابل تغییر میباشند ولی نه به سادگی داینامیک و با زبان هایی مانند XML و یا اکشن اسکریپت نوشته میشوند.

بسته به نوع فعالیت و کسب و کارتون  نوع وب سایت خودتون رو  باید مشخص کنید.

خب حالا باید ببینیم می خواهیم از چه سیستم مدیریت محتوایی برای ساخت سایت استفاده کنیم؟ سیستم مدیریت محتوا  یک ابزار تحت وبه ک به کاربرانی ک حق دسترسی دارند اجازه ویرایش محتوای سایت و تغییر سایت رو میده. سیستم های مدیریت محتوای زیادی در دنیا وجود داره که محبوترینشون جوملا و وردپرس هسن ، و چون کار با این دو ساده هس بخاطر همین طرفداران زیادی داره.

مرحله سوم: طراحی اولیه سایت روی کاغذ

حالا نوبته اینه که بیاییم با استفاده  از اطلاعاتی ک مرحله قبلی جمع آوری کردیم  صفحات سایتو طراحی کنیم  یعنی ساختار و چارچوب اصلی سایتو مشخص  کنیم یا به عبارتی  wireframe سایت رو بکشیم  که این مرحله یک مرحله مهم در طراحی وب سایته. خب ممکنه براتون سوال پیش بیاد که wireframe چیه؟

Wireframe  ها طرحهای اولیه یا همون اسکچ هسن ، طرحای سیاه و سفیدی که  اندازه و جایگذاری عناصر در صفحه اصلی و سایر صفحات سایت  و  همچنین ویژگی های وب سایت شما را مشخص می کنه،  تا معلوم بشه صفحات و عناصرموجود در سایت در کجا و با چه هدفی در طراحی به کار میرن در واقع وایرفریم طرح‌بندی صفحه وب است که نشون می‌ده چه عناصر رابطی بر روی صفحه اصلی و سایر صفحات وب سایت وجود خواهند داشت. برای شروع  کار به یه قلم و کاغذ نیاز داریم ، طرح مورد نظر رو روی کاغذ با توجه به ویژگی های وب سایتمون  پیاده میکنیم و باید دقت کنیم که تمامی آنچه که کاربر قراره در سایتمون ببینه رو به تصویر بکشیم و از  تمامی صفحات سایت از جمله صفحه تماس با ما، درباره ما، بلاگ و  تمامی بخش های سایت طراحی اولیه صورت بگیره.

وایرفریم ها  فاقد رنگ ، گزینه های فونت ، آرم ها یا هر عنصر طراحی واقعی هستند که از تمرکز صرف بر ساختار سایت صرف نظر می کنند.

در آخر نتیجه میگیریم که wireframe ها  دید کلی  از مطالب منتشر شده در هر صفحه را ارائه می دن و اگرچه آنها هیچ عناصر طراحی واقعی رو نشون نمی دن ، اما  برای تعیین سلسله مراتب محتوا در صفحه شما را راهنمایی می کنند.

 

مرحله چهارم:

خب از اینجا به بعد کا ر رو به دست یه مهندس کاربلد بسپارین ، اکنون وقت آن رسیده که با طرح های تایید شده برنامه نویسان متخصص در این زمینه،  قالب سایت را کدنویسی کنند و شروع به ساخت HTML و CSS  کنند.  شما فقط زمان تحویل پروژه رو هماهنگ میکنید همین J  البته حواستون باشه که در راستای توسعه وب سایت باید کارهایی از قبیل  طراحی صفحات جدید در صورت نیاز، ایجاد مطالب جدید و پالایش مطالب قدیمی ، ایجاد فیلم ، نمایش اسلایدها ، پادکست ها و سایر رسانه ها انجام شه.

 

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در pinterest
Pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

انواع رسانه ها در دیجیتال مارکتینگ-قسمت اول

زمان مطالعه: ۶ دقیقه تمامی رسانه هایی که شما برای تبلیغ محصولات و خدمات خود چه در محیط سنتی و چه در فضای آنلاین از آن استفاده می کنید، حکم ابزارهایی را دارند که به شما کمک می کنند تا محصول خود را به مشتریان معرفی کنید. اما کدام رسانه می تواند موفقیت شما را تضمین کند؟

تبلیغات نمایشی

انواع رسانه ها در دیجیتال مارکتینگ- قسمت دوم

زمان مطالعه: ۷ دقیقه در قسمت اول معرفی انواع رسانه های دیجیتال در مورد تبلیغات نمایشی صحبت کردیم و  تبلیغات بنری، تبلیغات همسان، تبلیغات بینابینی، تبلیغات ویدئویی را برسی کردیم. دانستیم که این نوع تبلیغات با هدف افزایش آگاهی مخاطبان از برند کسب و کار شما و افزایش ترافیک وبسایت انجام می شود.

copy writing

کپی رایتر کیست؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه وقتی می گویید “من یک نویسنده کپی رایتر هستم”، بسیاری از افراد فکر می کنند نویسنده کپی رایتر بدان معنی است که شما می توانید از اطلاعات آن ها در برابر سرقت محافظت کنید و آن را حق کپی رایت و غیره ربط می دهند.

مهارت-دیجیتال-مارکتر

۶ مهارت ضروری یک دیجیتال مارکتر

زمان مطالعه: ۵ دقیقه امروز شش مهارت فنی و کلیدی یک بازاریاب دیجیتال را مرور می کنیم. یاد گیری این مهارت ها کار دشواری نیست. بلکه نیازمند عشق به یادگیری و زمان کافی است.

برندینگ از کجا شروع می شود؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه از قرن ها پیش، شرکت ها برند به عنوان وسیله ای برای متمایز کردن محصولات خود از محصولات رقبا استفاده می کردند. برند وسیله ای است برای ایجاد تمایز، اما این تمایز از کیفیت شروع می شود.

اصول شکسته نویسی در وبلاگ نویسی

اصول شکسته نویسی در بازاریابی محتوا

زمان مطالعه: ۶ دقیقه درست نوشتن و در عین حال صمیمانه نوشتن دغدغه بسیاری وبلاگ نویسان است. هندوانه یا هندونه؟، می خواهم یا می خوام؟، ماست یا ماس؟ خانه یا خونه؟
در این مقاله اصولی برای شکسته نویسی معرفی می کنیم